Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund

Ulrik Jørgensen (Invited author), Birgitte Hoffmann (Invited author)

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen diskuterer viden og uddannelse som faktorer i regional bæredygtig udvikling. Hoved-spørgsmålet er, hvordan udvikling af viden og uddannelse kan bidrage til en bæredygtig udvikling af Grønland - og med afsæt i ingeniøruddannelsen Arktisk ingeniør diskuteres hvordan grønlands kultu-relle, sociale og økonomiske udvikling ikke blot er bestemt af nogle 'objektive' naturvilkår eller ud-vekslingsrelationer, men også af den viden, der skabes i forvaltninger og i den politiske debat om Grønlands udvikling. Artiklen analyserer uddannelse i Grønland i et historisk perspektiv og diskuterer sammenhængen mellem sprog, identitet og uddannelsespolitik. Med afsæt i begreber omkring 'sårbarhed' og ’afhæn-gighed’ der knytter sig til konstruktionen af en politisk-handlingsorienteret dagsorden vil vi belyse sammenhængen mellem vidensmæssig og økonomisk afhængighed, og hvordan danske – og i et større perspektiv den vestlige verdens – fagdiscipliner og deres regimer af viden har bidraget til forestillin-ger om Grønlands sårbarhed og udvikling. Artiklens tager afsæt i ingeniøruddannelsen i Sisimiut fra 2001, der sigter på at uddanne ingeni-ører med et arktisk speciale. Uddannelsen søger således at koble behovet for grønlandske uddannede med udvikling af et nyt speciale med ’regionalt’ perspektiv. De første år med ingeniøruddannelsen har givet en række erfaringer med uddannelse i et interkulturelt perspektiv og med udvikling af nye’ regi-onale uddannelser’ og de områder af viden og kompetence, som er relevante i det grønlandske sam-fund. Artiklen beskriver udviklingen af uddannelsen og dens faglige felt og analyserer de forståelser af ’regional’ – her forstået som Grønlandsk – udvikling, som uddannelsen bygger på og bidrager til og herunder den rolle, som de grønlandske ingeniører tænkes at spille i udviklingen af Grønland. En-delig vil vi diskutere hvordan uddannelsen indgår i og kan bidrage til udvikling af nye perspektiver på regional udvikling.
    Original languageDanish
    Title of host publicationArktisk Forskningsjournal
    PublisherHjemmestyret i Grønland
    Publication date2006
    Publication statusPublished - 2006
    EventReginalseminar - Nuuk, Greenland, 19-21 May
    Duration: 1 Jan 2006 → …

    Conference

    ConferenceReginalseminar
    CityNuuk, Greenland, 19-21 May
    Period01/01/2006 → …

    Cite this

    Jørgensen, U., & Hoffmann, B. (2006). Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund. In Arktisk Forskningsjournal Hjemmestyret i Grønland.
    Jørgensen, Ulrik ; Hoffmann, Birgitte. / Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund. Arktisk Forskningsjournal. Hjemmestyret i Grønland, 2006.
    @inproceedings{e4fe4413a6b646b199e0870c3f04567b,
    title = "Viden og uddannelse i Gr{\o}nland - b{\ae}redygtig udvikling af et moderne arktisk samfund",
    abstract = "Artiklen diskuterer viden og uddannelse som faktorer i regional b{\ae}redygtig udvikling. Hoved-sp{\o}rgsm{\aa}let er, hvordan udvikling af viden og uddannelse kan bidrage til en b{\ae}redygtig udvikling af Gr{\o}nland - og med afs{\ae}t i ingeni{\o}ruddannelsen Arktisk ingeni{\o}r diskuteres hvordan gr{\o}nlands kultu-relle, sociale og {\o}konomiske udvikling ikke blot er bestemt af nogle 'objektive' naturvilk{\aa}r eller ud-vekslingsrelationer, men ogs{\aa} af den viden, der skabes i forvaltninger og i den politiske debat om Gr{\o}nlands udvikling. Artiklen analyserer uddannelse i Gr{\o}nland i et historisk perspektiv og diskuterer sammenh{\ae}ngen mellem sprog, identitet og uddannelsespolitik. Med afs{\ae}t i begreber omkring 's{\aa}rbarhed' og ’afh{\ae}n-gighed’ der knytter sig til konstruktionen af en politisk-handlingsorienteret dagsorden vil vi belyse sammenh{\ae}ngen mellem vidensm{\ae}ssig og {\o}konomisk afh{\ae}ngighed, og hvordan danske – og i et st{\o}rre perspektiv den vestlige verdens – fagdiscipliner og deres regimer af viden har bidraget til forestillin-ger om Gr{\o}nlands s{\aa}rbarhed og udvikling. Artiklens tager afs{\ae}t i ingeni{\o}ruddannelsen i Sisimiut fra 2001, der sigter p{\aa} at uddanne ingeni-{\o}rer med et arktisk speciale. Uddannelsen s{\o}ger s{\aa}ledes at koble behovet for gr{\o}nlandske uddannede med udvikling af et nyt speciale med ’regionalt’ perspektiv. De f{\o}rste {\aa}r med ingeni{\o}ruddannelsen har givet en r{\ae}kke erfaringer med uddannelse i et interkulturelt perspektiv og med udvikling af nye’ regi-onale uddannelser’ og de omr{\aa}der af viden og kompetence, som er relevante i det gr{\o}nlandske sam-fund. Artiklen beskriver udviklingen af uddannelsen og dens faglige felt og analyserer de forst{\aa}elser af ’regional’ – her forst{\aa}et som Gr{\o}nlandsk – udvikling, som uddannelsen bygger p{\aa} og bidrager til og herunder den rolle, som de gr{\o}nlandske ingeni{\o}rer t{\ae}nkes at spille i udviklingen af Gr{\o}nland. En-delig vil vi diskutere hvordan uddannelsen indg{\aa}r i og kan bidrage til udvikling af nye perspektiver p{\aa} regional udvikling.",
    keywords = "kompetence, uddannelse, interkulturel, vidensregimer, afh{\ae}ngighed",
    author = "Ulrik J{\o}rgensen and Birgitte Hoffmann",
    year = "2006",
    language = "Dansk",
    booktitle = "Arktisk Forskningsjournal",
    publisher = "Hjemmestyret i Gr{\o}nland",

    }

    Jørgensen, U & Hoffmann, B 2006, Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund. in Arktisk Forskningsjournal. Hjemmestyret i Grønland, Reginalseminar, Nuuk, Greenland, 19-21 May, 01/01/2006.

    Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund. / Jørgensen, Ulrik (Invited author); Hoffmann, Birgitte (Invited author).

    Arktisk Forskningsjournal. Hjemmestyret i Grønland, 2006.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

    TY - GEN

    T1 - Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund

    AU - Jørgensen, Ulrik

    AU - Hoffmann, Birgitte

    PY - 2006

    Y1 - 2006

    N2 - Artiklen diskuterer viden og uddannelse som faktorer i regional bæredygtig udvikling. Hoved-spørgsmålet er, hvordan udvikling af viden og uddannelse kan bidrage til en bæredygtig udvikling af Grønland - og med afsæt i ingeniøruddannelsen Arktisk ingeniør diskuteres hvordan grønlands kultu-relle, sociale og økonomiske udvikling ikke blot er bestemt af nogle 'objektive' naturvilkår eller ud-vekslingsrelationer, men også af den viden, der skabes i forvaltninger og i den politiske debat om Grønlands udvikling. Artiklen analyserer uddannelse i Grønland i et historisk perspektiv og diskuterer sammenhængen mellem sprog, identitet og uddannelsespolitik. Med afsæt i begreber omkring 'sårbarhed' og ’afhæn-gighed’ der knytter sig til konstruktionen af en politisk-handlingsorienteret dagsorden vil vi belyse sammenhængen mellem vidensmæssig og økonomisk afhængighed, og hvordan danske – og i et større perspektiv den vestlige verdens – fagdiscipliner og deres regimer af viden har bidraget til forestillin-ger om Grønlands sårbarhed og udvikling. Artiklens tager afsæt i ingeniøruddannelsen i Sisimiut fra 2001, der sigter på at uddanne ingeni-ører med et arktisk speciale. Uddannelsen søger således at koble behovet for grønlandske uddannede med udvikling af et nyt speciale med ’regionalt’ perspektiv. De første år med ingeniøruddannelsen har givet en række erfaringer med uddannelse i et interkulturelt perspektiv og med udvikling af nye’ regi-onale uddannelser’ og de områder af viden og kompetence, som er relevante i det grønlandske sam-fund. Artiklen beskriver udviklingen af uddannelsen og dens faglige felt og analyserer de forståelser af ’regional’ – her forstået som Grønlandsk – udvikling, som uddannelsen bygger på og bidrager til og herunder den rolle, som de grønlandske ingeniører tænkes at spille i udviklingen af Grønland. En-delig vil vi diskutere hvordan uddannelsen indgår i og kan bidrage til udvikling af nye perspektiver på regional udvikling.

    AB - Artiklen diskuterer viden og uddannelse som faktorer i regional bæredygtig udvikling. Hoved-spørgsmålet er, hvordan udvikling af viden og uddannelse kan bidrage til en bæredygtig udvikling af Grønland - og med afsæt i ingeniøruddannelsen Arktisk ingeniør diskuteres hvordan grønlands kultu-relle, sociale og økonomiske udvikling ikke blot er bestemt af nogle 'objektive' naturvilkår eller ud-vekslingsrelationer, men også af den viden, der skabes i forvaltninger og i den politiske debat om Grønlands udvikling. Artiklen analyserer uddannelse i Grønland i et historisk perspektiv og diskuterer sammenhængen mellem sprog, identitet og uddannelsespolitik. Med afsæt i begreber omkring 'sårbarhed' og ’afhæn-gighed’ der knytter sig til konstruktionen af en politisk-handlingsorienteret dagsorden vil vi belyse sammenhængen mellem vidensmæssig og økonomisk afhængighed, og hvordan danske – og i et større perspektiv den vestlige verdens – fagdiscipliner og deres regimer af viden har bidraget til forestillin-ger om Grønlands sårbarhed og udvikling. Artiklens tager afsæt i ingeniøruddannelsen i Sisimiut fra 2001, der sigter på at uddanne ingeni-ører med et arktisk speciale. Uddannelsen søger således at koble behovet for grønlandske uddannede med udvikling af et nyt speciale med ’regionalt’ perspektiv. De første år med ingeniøruddannelsen har givet en række erfaringer med uddannelse i et interkulturelt perspektiv og med udvikling af nye’ regi-onale uddannelser’ og de områder af viden og kompetence, som er relevante i det grønlandske sam-fund. Artiklen beskriver udviklingen af uddannelsen og dens faglige felt og analyserer de forståelser af ’regional’ – her forstået som Grønlandsk – udvikling, som uddannelsen bygger på og bidrager til og herunder den rolle, som de grønlandske ingeniører tænkes at spille i udviklingen af Grønland. En-delig vil vi diskutere hvordan uddannelsen indgår i og kan bidrage til udvikling af nye perspektiver på regional udvikling.

    KW - kompetence

    KW - uddannelse

    KW - interkulturel

    KW - vidensregimer

    KW - afhængighed

    M3 - Konferencebidrag i proceedings

    BT - Arktisk Forskningsjournal

    PB - Hjemmestyret i Grønland

    ER -

    Jørgensen U, Hoffmann B. Viden og uddannelse i Grønland - bæredygtig udvikling af et moderne arktisk samfund. In Arktisk Forskningsjournal. Hjemmestyret i Grønland. 2006