Vejhastighedens politiske historie

Anu Kristiina Siren, Claus Hedegaard Sørensen, Iben Vinsteen

    Research output: Book/ReportReportResearch

    5228 Downloads (Pure)

    Abstract

    I europæisk transportpolitik er hastighed blevet identificeret - sammen med spirituskørsel og selebrug - som en af de væsentligste udfordringer i kampen for at fremme trafiksikkerhed. Også i Danmark har Færdselssikkerhedskommissionen peget på hastighed som et særligt trafiksikkerhedsproblem. Selvom det således virker, som om der umiddelbart er konsensus både internationalt og nationalt om at kæmpe mod de negative trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser af uhensigtsmæssig høj hastighed, ved vi relativt lidt om, hvordan den politiske diskurs om vejhastighed ser ud. Viden herom er relevant, da det udgør et væsentligt vilkår og vigtig ramme for håndtering af den udfordring den faktiske hastighed skaber for trafiksikkerheden.
    Med et fokus i dette notat på den nationale politiske håndtering af hastighed siden den første lov om hastighed i 1903, anvendes her en historisk tilgang til den politiske diskurs om hastighed. Formålet er at undersøge, hvordan danske landspolitikere taler om og forstår hastighed og hvordan den hastighedspolitiske diskurs har ændret sig. Et sådant perspektiv tilbyder en supplerende vinkel til forskning om hastighed og trafiksikkerhed.
    Original languageDanish
    PublisherDTU Transport
    Number of pages30
    ISBN (Electronic)978-87-7327-227-5
    Publication statusPublished - 2012
    SeriesDTU Transport. Notat
    Number2012:4
    ISSN1601-9466

    Cite this