Vejbygning i områder med permafrost

Anders Stuhr Jørgensen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Siden begyndelsen af 1990’erne er der registreret en markant stigning i den årlige middeltemperatur i Nunavik, Québec Canada. Dette har ført til en reduktion i udbredelsen af permafrost, hvilket truer stabiliteten af lufthavne og veje i området. I sommeren 2007 blev en teststrækning opført i Tasiujaq Lufthavn for at studere effekten af tre forskellige metoder, som skal være med til at reducere optøningen af permafrost under landingsbanen. De tre metoder, som er blevet undersøgt, er konvektionskøling (air convection embankment), varmeudtrækning (heat drain) samt et forsøg med ændring af skulderens hældning. Resultaterne fra det første års målinger har vist, at de forskellige metoder har ført til en væsentlig reduktion i den maksimale tødybde.
Original languageDanish
JournalTrafik & veje
Volume8
Pages (from-to)44-46
ISSN1903-7384
Publication statusPublished - 2009

Cite this