Vejbygning i områder med permafrost

Anders Stuhr Jørgensen

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Siden begyndelsen af 1990’erne er der registreret en markant stigning i den årlige middeltemperatur i Nunavik, Québec Canada. Dette har ført til en reduktion i udbredelsen af permafrost, hvilket truer stabiliteten af lufthavne og veje i området. I sommeren 2007 blev en teststrækning opført i Tasiujaq Lufthavn for at studere effekten af tre forskellige metoder, som skal være med til at reducere optøningen af permafrost under landingsbanen. De tre metoder, som er blevet undersøgt, er konvektionskøling (air convection embankment), varmeudtrækning (heat drain) samt et forsøg med ændring af skulderens hældning. Resultaterne fra det første års målinger har vist, at de forskellige metoder har ført til en væsentlig reduktion i den maksimale tødybde.
    Original languageDanish
    JournalTrafik & veje
    Volume8
    Pages (from-to)44-46
    ISSN1903-7384
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this