Udvikling af et kursus i konceptsyntese for forskellige ingeniørstuderende

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen beskriver revisionen af et kursus i konceptsyntese. Kurset revideres af hensyn til en ny målgruppe med forskellige faglige forudsætninger. Et vigtigt element i kurset er koncepttankegangen: Der skal skabes en ide med produktet, dvs. produktet skal være attraktivt i brugernes perspektiv, og der skal skabes en ide i produktet, dvs. tekniske løsninger skal skabes. Som arbejdsmetode til revisionen vælges en systematisk synteseorienteret fremgangsmåde. Først beskrives kurset i fem dimensioner. Derefter opsøges ideer ved variation i dimensionerne, og forslag til helhedsløsninger skabes. Løsningsforslag vurderes m.h.t. attraktivitet for de forskellige studerende, og om kurset lever op til konceptsyntese som undervisningsobjekt og er realiserbart.
    Original languageDanish
    JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Volume6
    Issue number11
    Pages (from-to)32-38
    ISSN1901-5089
    Publication statusPublished - 2011

    Cite this