Tre uger i ingeniørstudiet

Thomas Binder, Eva Brandt, Henrik Buhl

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Artiklen beskriver erfaringer fra et tre-ugers forsøgskursus, der blev gennemført på Institut for Teknologi og Samfund på DTU. Kursets titlen var: Problemløsning, samarbejde og læring i ingeniørmæssigt udviklingsarbejde. Kurset var baseret på en projekt-orienteret undervisningsform, hvor de studerende skulle lave en udstilling på www om kursets tema. Til rådighed havde de bl.a. en case om et mindre design projekt fra en stor virksomhed, en række designspil og en samling litteratur. Mange øvelser og opgaver var åbne så kursisterne selv kunne præge disse. Med kurset lykkedes det at få kursisterne til at se, at det at lære er at deltage og få sine egne ressourcer i spil. De oplevede, hvordan proces og resultat hænger uløseligt sammen, og hvordan mødet mellem deres egne forskellige kompetencer skabte en dynamik, der overskred det forudsigelige. Også lærergruppen fik mere ud af kurset end forventet. Artiklen efterspørger kursusformer, der tillader at bevare en åbenhed og en villighed til at lade både kursister som lærere overraske i situationen. Det er udfordrende og krævende, fordi det ikke alene lægger op til pædagogisk opfindsomhed, men også forudsætter en vilje hos underviserne til at lade sit "stof" underkastes en stadig afprøvning.
    Original languageDanish
    JournalLoke
    Volume4
    Pages (from-to)3-7
    Publication statusPublished - 1997

    Cite this