Tre uger i ingeniørstudiet

Thomas Binder, Eva Brandt, Henrik Buhl

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Artiklen beskriver erfaringer fra et tre-ugers forsøgskursus, der blev gennemført på Institut for Teknologi og Samfund på DTU. Kursets titlen var: Problemløsning, samarbejde og læring i ingeniørmæssigt udviklingsarbejde. Kurset var baseret på en projekt-orienteret undervisningsform, hvor de studerende skulle lave en udstilling på www om kursets tema. Til rådighed havde de bl.a. en case om et mindre design projekt fra en stor virksomhed, en række designspil og en samling litteratur. Mange øvelser og opgaver var åbne så kursisterne selv kunne præge disse. Med kurset lykkedes det at få kursisterne til at se, at det at lære er at deltage og få sine egne ressourcer i spil. De oplevede, hvordan proces og resultat hænger uløseligt sammen, og hvordan mødet mellem deres egne forskellige kompetencer skabte en dynamik, der overskred det forudsigelige. Også lærergruppen fik mere ud af kurset end forventet. Artiklen efterspørger kursusformer, der tillader at bevare en åbenhed og en villighed til at lade både kursister som lærere overraske i situationen. Det er udfordrende og krævende, fordi det ikke alene lægger op til pædagogisk opfindsomhed, men også forudsætter en vilje hos underviserne til at lade sit "stof" underkastes en stadig afprøvning.
    Original languageDanish
    JournalLoke
    Volume4
    Pages (from-to)3-7
    Publication statusPublished - 1997

    Cite this

    Binder, T., Brandt, E., & Buhl, H. (1997). Tre uger i ingeniørstudiet. Loke, 4, 3-7.
    Binder, Thomas ; Brandt, Eva ; Buhl, Henrik. / Tre uger i ingeniørstudiet. In: Loke. 1997 ; Vol. 4. pp. 3-7.
    @article{554f5ee3d4dd4305984a9bf8f443e6b6,
    title = "Tre uger i ingeni{\o}rstudiet",
    abstract = "Artiklen beskriver erfaringer fra et tre-ugers fors{\o}gskursus, der blev gennemf{\o}rt p{\aa} Institut for Teknologi og Samfund p{\aa} DTU. Kursets titlen var: Probleml{\o}sning, samarbejde og l{\ae}ring i ingeni{\o}rm{\ae}ssigt udviklingsarbejde. Kurset var baseret p{\aa} en projekt-orienteret undervisningsform, hvor de studerende skulle lave en udstilling p{\aa} www om kursets tema. Til r{\aa}dighed havde de bl.a. en case om et mindre design projekt fra en stor virksomhed, en r{\ae}kke designspil og en samling litteratur. Mange {\o}velser og opgaver var {\aa}bne s{\aa} kursisterne selv kunne pr{\ae}ge disse. Med kurset lykkedes det at f{\aa} kursisterne til at se, at det at l{\ae}re er at deltage og f{\aa} sine egne ressourcer i spil. De oplevede, hvordan proces og resultat h{\ae}nger ul{\o}seligt sammen, og hvordan m{\o}det mellem deres egne forskellige kompetencer skabte en dynamik, der overskred det forudsigelige. Ogs{\aa} l{\ae}rergruppen fik mere ud af kurset end forventet. Artiklen eftersp{\o}rger kursusformer, der tillader at bevare en {\aa}benhed og en villighed til at lade b{\aa}de kursister som l{\ae}rere overraske i situationen. Det er udfordrende og kr{\ae}vende, fordi det ikke alene l{\ae}gger op til p{\ae}dagogisk opfindsomhed, men ogs{\aa} foruds{\ae}tter en vilje hos underviserne til at lade sit {"}stof{"} underkastes en stadig afpr{\o}vning.",
    author = "Thomas Binder and Eva Brandt and Henrik Buhl",
    year = "1997",
    language = "Dansk",
    volume = "4",
    pages = "3--7",
    journal = "Loke",

    }

    Binder, T, Brandt, E & Buhl, H 1997, 'Tre uger i ingeniørstudiet', Loke, vol. 4, pp. 3-7.

    Tre uger i ingeniørstudiet. / Binder, Thomas; Brandt, Eva; Buhl, Henrik.

    In: Loke, Vol. 4, 1997, p. 3-7.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    TY - JOUR

    T1 - Tre uger i ingeniørstudiet

    AU - Binder, Thomas

    AU - Brandt, Eva

    AU - Buhl, Henrik

    PY - 1997

    Y1 - 1997

    N2 - Artiklen beskriver erfaringer fra et tre-ugers forsøgskursus, der blev gennemført på Institut for Teknologi og Samfund på DTU. Kursets titlen var: Problemløsning, samarbejde og læring i ingeniørmæssigt udviklingsarbejde. Kurset var baseret på en projekt-orienteret undervisningsform, hvor de studerende skulle lave en udstilling på www om kursets tema. Til rådighed havde de bl.a. en case om et mindre design projekt fra en stor virksomhed, en række designspil og en samling litteratur. Mange øvelser og opgaver var åbne så kursisterne selv kunne præge disse. Med kurset lykkedes det at få kursisterne til at se, at det at lære er at deltage og få sine egne ressourcer i spil. De oplevede, hvordan proces og resultat hænger uløseligt sammen, og hvordan mødet mellem deres egne forskellige kompetencer skabte en dynamik, der overskred det forudsigelige. Også lærergruppen fik mere ud af kurset end forventet. Artiklen efterspørger kursusformer, der tillader at bevare en åbenhed og en villighed til at lade både kursister som lærere overraske i situationen. Det er udfordrende og krævende, fordi det ikke alene lægger op til pædagogisk opfindsomhed, men også forudsætter en vilje hos underviserne til at lade sit "stof" underkastes en stadig afprøvning.

    AB - Artiklen beskriver erfaringer fra et tre-ugers forsøgskursus, der blev gennemført på Institut for Teknologi og Samfund på DTU. Kursets titlen var: Problemløsning, samarbejde og læring i ingeniørmæssigt udviklingsarbejde. Kurset var baseret på en projekt-orienteret undervisningsform, hvor de studerende skulle lave en udstilling på www om kursets tema. Til rådighed havde de bl.a. en case om et mindre design projekt fra en stor virksomhed, en række designspil og en samling litteratur. Mange øvelser og opgaver var åbne så kursisterne selv kunne præge disse. Med kurset lykkedes det at få kursisterne til at se, at det at lære er at deltage og få sine egne ressourcer i spil. De oplevede, hvordan proces og resultat hænger uløseligt sammen, og hvordan mødet mellem deres egne forskellige kompetencer skabte en dynamik, der overskred det forudsigelige. Også lærergruppen fik mere ud af kurset end forventet. Artiklen efterspørger kursusformer, der tillader at bevare en åbenhed og en villighed til at lade både kursister som lærere overraske i situationen. Det er udfordrende og krævende, fordi det ikke alene lægger op til pædagogisk opfindsomhed, men også forudsætter en vilje hos underviserne til at lade sit "stof" underkastes en stadig afprøvning.

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 4

    SP - 3

    EP - 7

    JO - Loke

    JF - Loke

    ER -

    Binder T, Brandt E, Buhl H. Tre uger i ingeniørstudiet. Loke. 1997;4:3-7.