Abstract
Danmark skal styrke konkurrenceevnen for at sikre sit fremtidige økonomiske grundlag. Efterhånden som arme og ben off-shores til Asien skal Danmark i højere grad konkurrere gennem viden. Det er en rigtig ambition, men det er også et område, hvor det er vanskeligt at opnå afgørende konkurrencefordele, fordi andre industrilande og de nye stærke økonomier som Kina og Indien gør det samme. Danmark har i denne forbindelse en fordel, som vanskeligere kan kopieres. Vi har en særlig høj social kapital [1, 5], lav magtdistance og vi er villige til at acceptere en relativt høj grad af usikkerhed. Ny forskning viser, at netop virksomhedens sociale kapital er en vigtig resurse for dannelse af ny viden / intellektuel kapital. Men som andre former for kapital forbruges den sociale kapital. Det er derfor af afgørende betydning for Danmarks konkurrenceevne, at ledere formår at styrke den sociale kapital i arbejdsstyrken. Denne artikel giver indblik i udfordringen og giver bud på hvad der skal gøres.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Effektivitet |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 35-37 |
ISSN | 0903-2266 |
Publication status | Published - 2010 |
Externally published | Yes |