Abstract
På baggrund af stigende brug af elcykler og begrænset viden om elcykelsikkerhed blev der gennemført en
internetbaseret undersøgelse blandt elcyklister (n=618). Undersøgelsen havde to formål: For det første at
belyse, hvilken betydning personlige karakteristika som demografiske faktorer, cykelerfaring, holdning til
elcykling og kørestil på elcykel har for elcyklisters oplevelse af farlige situationer og/eller ulykker og
subjektiv sikkerhed. For det andet at få et mere indgående kendskab til konkrete farlige situationer og
faktiske ulykker med elcykel. Overordnet viste undersøgelsen, at 29 % af deltagerne én eller flere gange
havde oplevet en farlig situation og/eller en ulykke på elcykel. Regressionsanalyser viste, at elcyklisternes
holdning og kørestil var de vigtigste faktorer både for oplevelse af farlige situationer og den subjektive
sikkerhed: Personer, der kørte hurtigere og oplevede, at elcykling var sjovt, følte sig mere trygge og var
med større sandsynlighed involveret i farlige situationer og/eller ulykker. Derimod følte personer, der kørte
på samme måde, uanset hvilken cykel de kørte på, en højere subjektiv sikkerhed og var med mindre
sandsynlighed involveret i farlige situationer. Mht. alder var der især sammenhæng mellem subjektiv
sikkerhed og bestemte farlige situationer, fx problemer pga. elcyklens høje vægt. Den hyppigste farlige
situation, der blev beskrevet, var, at medtrafikanter undervurderer elcyklens hastighed. Fra et
forebyggelsesperspektiv er det derfor vigtigt, at trafikanter, især bilister, bliver mere opmærksomme på, at
nogle cyklister kører hurtigere end forventet, fordi de kører på en elcykel ,og/eller at elcykler lettere kan
identificeres på afstand. Samlet tyder undersøgelsen på, at trafikantfaktorer har større betydning for
elcyklisters objektive risiko og subjektive sikkerhed end faktorer vedrørende selve elcyklen. Undersøgelsen
viser dog samtidig, at der er behov for større viden om sammenhængen mellem trafikantfaktorer,
trafikantadfærd, objektiv risiko samt subjektiv sikkerhed inden for forskellige undergrupper af elcyklister
Original language | English |
---|---|
Journal | Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning |
Number of pages | 9 |
ISSN | 1603-9696 |
Publication status | Published - 2015 |
Event | Trafikdage på Aalborg Universitet 2015 - Aalborg University, Aalborg , Denmark Duration: 24 Aug 2015 → 25 Aug 2015 |
Conference
Conference | Trafikdage på Aalborg Universitet 2015 |
---|---|
Location | Aalborg University |
Country/Territory | Denmark |
City | Aalborg |
Period | 24/08/2015 → 25/08/2015 |