Semantiske analysemodeller: Med fokus på brugergenereret data

Jens Christian Lange, Michael Kai Petersen (Supervisor), Jakob Eg Larsen (Supervisor)

    Research output: Book/ReportReportResearch

    1344 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne afhandling beskriver fire forskellige semantiske analysemodeller. De fire modeller er udvalgt på baggrund af, at de varierer i kompleksitet og benytter forskellige teknikker til at analysere data. Modellerne leverer forskellige former for resultater fra deres analyser, hvilket gør at de har forskellige anvendelsesmuligheder. Der er blevet brugt en god del tid og indsats på, at udvikle en applikation der kan indsamle mobil kontekstdata med det formål, at bestemme brugerens sindstilstand ud fra disse. Denne applikation bliver præsenteret som en case for afhandlingen. Design- og implementeringsprocessen for applikationen beskrives, opfulgt af en analyse af de indsamlede data, baseret på den simpleste analysemodel, der er blevet foretaget løbende på mobiltelefonen under indsamlingen. Afsluttende vil de fire analysemodellers anvendelse blive demonstreret samt diskuteret. Modellerne vil blive anvendt på forskellige former for brugergenereret data som filmanmeldelser, indsamlede SMS beskeder og opgaver og afhandlinger udført af britiske studerende. Derudover vil der blive givet eksempler på enkelte metoders anvendelse på Wikipedia og Twitter. På baggrund af diskussionen af de fire analysemodeller konkluderes der på deres anvendelse generelt såvel som for casen.
    Original languageDanish
    Publication statusPublished - 2011
    SeriesIMM-M.Sc.-2011-26

    Cite this