Abstract
Ved design af fysiske produkter spiller valget af materiale og fremstilling en væsentlig rolle for produktets funktion, udseende og udtryk. Disse egenskaber bæres ikke af materialet alene men af det specifikke samspil, der er mellem materiale, fremstilling og udformning i det konkrete produkt. Valg af materialer sker derfor ofte gennem søgning efter andre produkter, der ligner det ønskede. Både produktet og de materialer det består af, har hver især et antal tekniske egenskaber, eksempelvis styrke, stivhed og hårdhed. Produktet har derudover en række semantiske egenskaber. De knytter sig i høj grad til den mening eller betydning vi aflæser af produktets struktur, form og overflade. Formålet med disse egenskaber kan være at gøre produktets brug selvindlysende, at medvirke til produktets kulturbestemte meningsfuldhed samt at give produktet en distinkt karakter. For de tekniske egenskaber findes der et veludviklet og alment accepteret begrebsapparat, der kan udnyttes ved materiale og produktsøgning. Dette er ikke tilfældet for de semantiske egenskaber, der er så væsentlige for produktdesign. Paperet beskriver et igangværende forskningsarbejde, der har til formål at udvikle et sådant begrebsapparat, der vil muliggøre en mere præcis kommunikation, samt lette produkt og materialesøgning i digitale medier. I begrebsapparatet skelnes der mellem de indtryk vi umiddelbart kan sanse (se, høre, føle) og de fortolkede, symbolske indtryk. Der er opstillet et ordforråd der kan beskrive de 2 typer indtryk og der er gennemført indledende forsøg med design og ingeniørstuderende for at undersøge anvendeligheden af ordforrådet.
Problemstillingen ved design af digitale produkter er i i det væsentlige analog til design af fysiske produkter. Her findes der fysiske materialer, men derimod digitale teknologier samt den anvendte hardware (f.eks. til billedvisning), som har betydning for hvilke semantiske egenskaber der kan opnås.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Digitale Designprodukter |
Editors | Vibeke Riisberg et al. |
Place of Publication | Kolding |
Publisher | Kolding Designskole |
Publication date | 2004 |
Publication status | Published - 2004 |
Event | Digitale designprodukter (www.digitaledesignprodukter.dk) - Kolding Duration: 1 Jan 2004 → … |
Conference
Conference | Digitale designprodukter (www.digitaledesignprodukter.dk) |
---|---|
City | Kolding |
Period | 01/01/2004 → … |