Sådan skaber Danmark grøn infrastruktur til én million elbiler: Analyse og anbefalinger fra DEA og DTU, november 2019

Søren Jakobsen, Lærke Flader, Peter Bach Andersen, Andreas Thingvad, Jacob Bollerslev

Research output: Book/ReportReportCommissioned

7 Downloads (Pure)

Abstract

Den danske regering har sat en ambitiøs målsætning om at reducere udledningen af drivhusgasser i Danmark med 70 procent i 2030 i forhold til 1990, samt at det skal være slut med salg af diesel- og benzinbiler i 2030. I dag vælger 4 ud af 100 danskere en elbil. Om godt 10 år i 2030 vælger altså 100 ud af 100 danskere en elbil, når de køber ny bil, hvis det står til regeringen. Den retning, som både politikere og bilproducenter har sat, peger klart på, at fremtidens personbiler vil være elektriske. Andre lande, særligt Norge, har allerede igangsat en massiv satsning på elektrificering af biltransporten, og derudover har en række store bilproducenter udmeldt klare mål for omstillingen af deres produktlinje til elbiler. Eksempelvis har Volkswagen-gruppen sat et mål om at sende 70 elbilmodeller på markedet og producere 22 millioner elbiler de kommende 10 år. De mange elbiler kræver en ladeinfrastruktur, som skal være på forkant med fremtidens transportbehov. Derfor skal vi finde måder at skubbe på udviklingen, og vi skal være hurtige til at identificere og fjerne forhindringer. Danmark er kommet godt fra start med infrastruktur til opladning af elbiler, som langt hen ad vejen er baseret på kommercielle vilkår. Det skal vi fortsat sikre. Vi skal sikre en ladeinfrastruktur, der kan skaleres til at understøtte den fulde elektrificering af både let og tung transport. Ultimativt kan Danmark blive leder i udrulning af tilstrækkelig, omkostningseffektiv og intelligent ladeinfrastruktur. Investeringerne i ladeinfrastruktur sker i et marked, der er præget af usikkerhed om behovet for offentlig ladning, størrelsen på batterierne, hvilken effekt elbilerne kommer til at lade med i fremtiden, usikkerhed om hvilke løsninger der er optimale for byerne, hvilke data der skal udveksles mellem bil og
ladestander, forbrugernes betalingsvillighed og meget mere. Derfor er der behov for en strategi, som på baggrund af bredt anerkendte forudsætninger fra
elbilbranchen, kan komme med anbefalinger til både myndigheder, virksomheder og borgere, og som kan pege på løsninger og barrierer, når efterspørgslen efter opladning stiger. Og det sker lige om lidt. De danske kommuner vil spille en central rolle i forhold til etableringen af både den offentligt tilgængelige infrastruktur i byerne og langs det omkringliggende vejnet. Samtidig skal kommunerne finde løsninger på den infrastruktur, der skal være tilgængelig for fx beboere i lejligheder og andre bebyggelser, hvor der ikke kan etableres private lademuligheder. Ligeledes vil danske virksomheder, boligselskaber, staten mv. komme til at spille en rolle i forhold til at sikre godt designede udbud på rastepladser og god anvendelse af arealer, fx ladeparker, fælles retningslinjer, ret til at sætte en ladestander op på parkeringspladsen hvis man bor i etageejendom og 5 køber elbil, frivillige ordninger for virksomheder hvor de (måske med tilskud) tilbyder medarbejdere at oplade på virksomhedens parkeringsplads.
Original languageEnglish
PublisherTechnical University of Denmark
Number of pages36
Publication statusPublished - 2020

Cite this