Ruteplanlægning og transportnetværk

Oli B.G. Madsen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

    Abstract

    Flere og flere mennesker og større og større mængder af varer og gods bliver transporteret over længere afstande end nogensinde før. Det forventes samtidig, at transporttiden til og fra arbejdspladser og institutioner er kort, og at varer hurtigt og effektivt kommer frem til butikkerne. Alt sammen skal helst ske med mindst mulig miljøbelastning og med begrænset brændstofforbrug. Løsningerne er bl.a. baseret på en kombination af nye teknologiske redskaber og bedre matematiske modeller og optimeringssoftware. Når man eksempelvis skal planlægge et optimalt transportnetværk af lastbiler, busser eller containerskibe, skal man indarbejde oplysninger om gennemsnitshastighed og kapacitet, og dette skal korreleres med de ønskede ruter, lagerpladser/stoppesteder eller havne og frekvenser, samtidig med at der tages hensyn til servicemål og omkostninger. Der kan ydermere være krav eller ønsker om, at mindre forsinkelser ikke medfører problemer, dvs. løsningen skal være robust. Det er en uhyre kompleks opgave, der kan føre til en matematisk model af enorme dimensioner. I dette og de følgende kapitler vises eksempler på matematikken bag ruteplanlægningen, og på hvordan transportoptimering i praksis kan anvendes af virksomheder i transportbranchen.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTransporthorisonter
    EditorsCarsten Broder Hansen
    Place of PublicationKgs. Lyngby
    PublisherDTU Transport
    Publication date2013
    Chapter11
    ISBN (Print)978-87-7327-249-7
    Publication statusPublished - 2013

    Cite this