TY - BOOK
T1 - NTF-Conference on Person Transport Models - Summary,
State-of-the-art and Perspectives
AU - Nielsen, Otto Anker
PY - 1996
Y1 - 1996
N2 - I de senere år har der i Norden været stigende anvendelse af
persontransport-modeller. Dette skyldes blandt andet øget trafik,
øget fokus på trafikkens miljøpåvirkning samt en række store
nordiske anlægsprojekter og trafikpolitiske tiltag (f.eks. de
faste forbindelser i Danmark, Dennis Parketet i Stockholm og Road
Pricing i Oslo). Nordisk Transport-forsknings Konference om
persontransportmodeller kan ses som en konsekvens af denne
udvikling. Konferencen fokuserede primært på en række praktiske
modelarbejder, omend enkelte indlæg også omhandlede forskning i
emnet. En række af diskussionerne og kommentarerne fokuserede
derudover på den rolle modellerne spiller i den politiske
beslutningsproces. Forholdet mellem forskning, modelteknik og
anvendelse af modellerne blev livligt diskuteret. Artiklen søger
ud fra disse ind-gangsvinkler at give en sam-men-fatning af de
væsent-ligste temaer, der blev diskuteret på konferencen. Dog er
artik-len ikke kun et strikt referat, men rum-mer også
forfatterens kommentarer. Artiklen startes med en kort over-sigt
over den histori-ske udvikling, der kan lede frem til dagens stade
af modellerne. Derefter dis-kuteres i kapitel 3 dagens ofte
modstridende krav til modeller-ne. Kapi-tel 4 beskriver en række
diskussio-ner ved-rørende kvalitets-sik-ring af data og
model-bereg-ninger, herunder brugen af GIS. Kapitel 5 dis-kuterer
state-of-the art af prak-tiske modeller i Norden, som det fremgik
af kon-ferencen, mens kapitel 6 beskriver for-skellige
forskningsmæssige perspektiver. Kapitel 7 runder af med
forskellige diskussioner om brugen af modellerne i den politiske
beslutningsproces. Litteraturlisten rummer referencer til
konferencens indlæg.
AB - I de senere år har der i Norden været stigende anvendelse af
persontransport-modeller. Dette skyldes blandt andet øget trafik,
øget fokus på trafikkens miljøpåvirkning samt en række store
nordiske anlægsprojekter og trafikpolitiske tiltag (f.eks. de
faste forbindelser i Danmark, Dennis Parketet i Stockholm og Road
Pricing i Oslo). Nordisk Transport-forsknings Konference om
persontransportmodeller kan ses som en konsekvens af denne
udvikling. Konferencen fokuserede primært på en række praktiske
modelarbejder, omend enkelte indlæg også omhandlede forskning i
emnet. En række af diskussionerne og kommentarerne fokuserede
derudover på den rolle modellerne spiller i den politiske
beslutningsproces. Forholdet mellem forskning, modelteknik og
anvendelse af modellerne blev livligt diskuteret. Artiklen søger
ud fra disse ind-gangsvinkler at give en sam-men-fatning af de
væsent-ligste temaer, der blev diskuteret på konferencen. Dog er
artik-len ikke kun et strikt referat, men rum-mer også
forfatterens kommentarer. Artiklen startes med en kort over-sigt
over den histori-ske udvikling, der kan lede frem til dagens stade
af modellerne. Derefter dis-kuteres i kapitel 3 dagens ofte
modstridende krav til modeller-ne. Kapi-tel 4 beskriver en række
diskussio-ner ved-rørende kvalitets-sik-ring af data og
model-bereg-ninger, herunder brugen af GIS. Kapitel 5 dis-kuterer
state-of-the art af prak-tiske modeller i Norden, som det fremgik
af kon-ferencen, mens kapitel 6 beskriver for-skellige
forskningsmæssige perspektiver. Kapitel 7 runder af med
forskellige diskussioner om brugen af modellerne i den politiske
beslutningsproces. Litteraturlisten rummer referencer til
konferencens indlæg.
M3 - Book
BT - NTF-Conference on Person Transport Models - Summary,
State-of-the-art and Perspectives
PB - NTF
CY - Copenhagen
T2 - Nordic Transportation Research Conference on Person Transport Models
Y2 - 1 January 1996
ER -