TY - BOOK
T1 - New Route Choice Models
AU - Nielsen, Otto Anker
PY - 1996
Y1 - 1996
N2 - Artiklen præsenterer og diskuterer forskellige rutevalgsmodeller.
Konklusionen er, at der for bytrafik altid bør benyttes modeller,
der både er stokastiske og trafikafhængige. Af trafikafhængige
modeller er det hidtil kun vist, at Successive Gennemsnits Metode
(MSA) er konvergent. Stochastic User Equilibrium metoden (SUE)
bygger på dette princip, men tager derudover hensyn til, at
rutevalg rummer et stokastisk element. Dette element bør
modelleres af en probit-model snarere end en logitmodel, da der
ellers ikke tages hensyn til, at ruter ofte er afhængige variable.
I artiklen præsenteres en forbedret udgave af SUE, der rummer to
typer stokastiske faktorer - den ene beskriver trafikanters
'oplevede' rejsemodstande på stræknings-niveauet (som i den
traditionelle SUE), mens den anden beskriver forskelle i
trafikanternes præferen-cer. Denne model har vist sig at give en
mere realistisk beskrivelse af trafik-strømme i tilfælde, hvor
både rejselængde (eller omkostning) og rejsetid har en betydning
for trafikan-ters rutevalg. Dette er tilfældet i Danmark.
AB - Artiklen præsenterer og diskuterer forskellige rutevalgsmodeller.
Konklusionen er, at der for bytrafik altid bør benyttes modeller,
der både er stokastiske og trafikafhængige. Af trafikafhængige
modeller er det hidtil kun vist, at Successive Gennemsnits Metode
(MSA) er konvergent. Stochastic User Equilibrium metoden (SUE)
bygger på dette princip, men tager derudover hensyn til, at
rutevalg rummer et stokastisk element. Dette element bør
modelleres af en probit-model snarere end en logitmodel, da der
ellers ikke tages hensyn til, at ruter ofte er afhængige variable.
I artiklen præsenteres en forbedret udgave af SUE, der rummer to
typer stokastiske faktorer - den ene beskriver trafikanters
'oplevede' rejsemodstande på stræknings-niveauet (som i den
traditionelle SUE), mens den anden beskriver forskelle i
trafikanternes præferen-cer. Denne model har vist sig at give en
mere realistisk beskrivelse af trafik-strømme i tilfælde, hvor
både rejselængde (eller omkostning) og rejsetid har en betydning
for trafikan-ters rutevalg. Dette er tilfældet i Danmark.
M3 - Bog
BT - New Route Choice Models
PB - AUC
CY - Aalborg
T2 - Trafikdage på Aalborg Universitet 1996
Y2 - 19 August 1996 through 20 August 1996
ER -