Abstract
Nærværende rapport analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane på et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til formål at illustrere mulighederne som følge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give læseren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan disse
muligheder vil kunne udnyttes. Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.
Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på visse
strækninger.
muligheder vil kunne udnyttes. Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.
Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på visse
strækninger.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Technical University of Denmark |
---|---|
Number of pages | 106 |
Publication status | Published - 2017 |