Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane

Michael Bruhn Barfod, Jacob Kronbak, Thomas Ross Pedersen, Rune Larsen, Allan Olsen

    Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

    423 Downloads (Pure)

    Abstract

    Nærværende rapport analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane på et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til formål at illustrere mulighederne som følge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give læseren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan disse
    muligheder vil kunne udnyttes. Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.
    Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på visse
    strækninger.
    Original languageDanish
    PublisherTechnical University of Denmark
    Number of pages106
    Publication statusPublished - 2017

    Cite this

    Barfod, M. B., Kronbak, J., Pedersen, T. R., Larsen, R., & Olsen, A. (2017). Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. Technical University of Denmark.
    Barfod, Michael Bruhn ; Kronbak, Jacob ; Pedersen, Thomas Ross ; Larsen, Rune ; Olsen, Allan. / Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. Technical University of Denmark, 2017. 106 p.
    @book{d8b2704cebd64004aabbeee245b9961e,
    title = "Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane",
    abstract = "N{\ae}rv{\ae}rende rapport analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane p{\aa} et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til form{\aa}l at illustrere mulighederne som f{\o}lge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give l{\ae}seren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan dissemuligheder vil kunne udnyttes. F{\o}rste del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelv{\ae}rkt{\o}jet ud fra en netv{\ae}rkstilgang, der tager h{\o}jde for hvorledes gang og cykling p{\aa}virkes af fysiske barrierer mv. i transportnetv{\ae}rket.Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige m{\aa}der at udnytte den ny infrastruktur p{\aa}. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilg{\ae}ngelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indf{\o}relse af gennemk{\o}rselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke n{\o}dvendigvis stopper hver gang) som igen muligg{\o}r frekvensfor{\o}gelser p{\aa} vissestr{\ae}kninger.",
    author = "Barfod, {Michael Bruhn} and Jacob Kronbak and Pedersen, {Thomas Ross} and Rune Larsen and Allan Olsen",
    year = "2017",
    language = "Dansk",
    publisher = "Technical University of Denmark",

    }

    Barfod, MB, Kronbak, J, Pedersen, TR, Larsen, R & Olsen, A 2017, Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. Technical University of Denmark.

    Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. / Barfod, Michael Bruhn; Kronbak, Jacob; Pedersen, Thomas Ross; Larsen, Rune; Olsen, Allan.

    Technical University of Denmark, 2017. 106 p.

    Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

    TY - RPRT

    T1 - Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane

    AU - Barfod, Michael Bruhn

    AU - Kronbak, Jacob

    AU - Pedersen, Thomas Ross

    AU - Larsen, Rune

    AU - Olsen, Allan

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Nærværende rapport analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane på et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til formål at illustrere mulighederne som følge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give læseren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan dissemuligheder vil kunne udnyttes. Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på vissestrækninger.

    AB - Nærværende rapport analyserer mobilitetspotentialet for Aarhus Letbane på et strategisk niveau. Det vil sige, at analysen har haft til formål at illustrere mulighederne som følge af etableringen af Aarhus Letbane og dermed give læseren en kvalificeret mulighed for at forholde sig til om og hvordan dissemuligheder vil kunne udnyttes. Første del af analysen indledes med at illustrere effekterne af selve etableringen af letbanen. I den forbindelse er der udviklet et nyt modelværktøjet ud fra en netværkstilgang, der tager højde for hvorledes gang og cykling påvirkes af fysiske barrierer mv. i transportnetværket.Anden del af analysen illustrerer effekten af forskellige måder at udnytte den ny infrastruktur på. Dette adresseres ved bl.a. at sammenholde konsekvenserne af tilgængelighed til stationer med mobiliteten for passagererne. Metodisk vurderes indførelse af gennemkørselsstationer (stationer hvor letbanetoget ikke nødvendigvis stopper hver gang) som igen muliggør frekvensforøgelser på vissestrækninger.

    M3 - Rapport

    BT - Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane

    PB - Technical University of Denmark

    ER -

    Barfod MB, Kronbak J, Pedersen TR, Larsen R, Olsen A. Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane. Technical University of Denmark, 2017. 106 p.