Mobilitet og trængsel - Trafikkens centrale dilemma

Camilla Riff Brems, Niels Buus Kristensen, Otto Anker Nielsen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

    Abstract

    Mobilitet og trængsel er helt grundlæggende begreber, når vi taler transport:
    Når samfundet hvert år investerer mange milliarder i nye veje og broer, nye metrolinjer samt elektrificering af jernbanen, er det for at forbedre mobiliteten. I det moderne samfund er høj mobilitet en afgørende forudsætning for vores livsstil, så vi kan komme på arbejde, købe ind, hente og bringe børn, dyrke fritidsaktiviteter, rejse på ferie osv., kort sagt realisere alle de aktiviteter, som vores liv indeholder. Høj mobilitet betyder, at mennesker og varer kan komme hurtigt, sikkert og komfortabelt rundt i lokalområdet og i hele landet. Mobilitet forbinder vi derfor med noget positivt, og når vi har høj mobilitet, benytter vi os også af den. Men når vi rejser tit og langt, skaber trafikken trængsel og bilkøer på tidspunkter, hvor kapaciteten på vejene eller i togene ikke kan klare presset. Så bagsiden af medaljen er, at bedre transportmuligheder fører til mere trafik og trængsel, som ultimativt begrænser vores mobilitet.
    Derfor er en af de helt store udfordringer i transportplanlægning og transportpolitik at sikre fortsat høj mobilitet ved at begrænse trængslen. I dette kapitel forklares begreberne, og det vises, hvordan mobilitet og trængsel kan måles. Der vises desuden eksempler på, hvordan bilkøer udvikles over tid, og hvordan serviceniveauet i den kollektive trafi k påvirker vores valg af transportmidler.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTransporthorisonter
    EditorsCarsten Broder Hansen
    Place of PublicationKgs. Lyngby
    PublisherDTU Transport
    Publication date2013
    Pages27-36
    Chapter2
    ISBN (Print)978-87-7327-249-7
    Publication statusPublished - 2013

    Cite this