TY - CHAP
T1 - Mobilitet og trængsel - Trafikkens centrale dilemma
AU - Brems, Camilla Riff
AU - Kristensen, Niels Buus
AU - Nielsen, Otto Anker
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Mobilitet og trængsel er helt grundlæggende begreber, når vi taler transport:Når samfundet hvert år investerer mange milliarder i nye veje og broer, nye metrolinjer samt elektrificering af jernbanen, er det for at forbedre mobiliteten. I det moderne samfund er høj mobilitet en afgørende forudsætning for vores livsstil, så vi kan komme på arbejde, købe ind, hente og bringe børn, dyrke fritidsaktiviteter, rejse på ferie osv., kort sagt realisere alle de aktiviteter, som vores liv indeholder. Høj mobilitet betyder, at mennesker og varer kan komme hurtigt, sikkert og komfortabelt rundt i lokalområdet og i hele landet. Mobilitet forbinder vi derfor med noget positivt, og når vi har høj mobilitet, benytter vi os også af den. Men når vi rejser tit og langt, skaber trafikken trængsel og bilkøer på tidspunkter, hvor kapaciteten på vejene eller i togene ikke kan klare presset. Så bagsiden af medaljen er, at bedre transportmuligheder fører til mere trafik og trængsel, som ultimativt begrænser vores mobilitet.Derfor er en af de helt store udfordringer i transportplanlægning og transportpolitik at sikre fortsat høj mobilitet ved at begrænse trængslen. I dette kapitel forklares begreberne, og det vises, hvordan mobilitet og trængsel kan måles. Der vises desuden eksempler på, hvordan bilkøer udvikles over tid, og hvordan serviceniveauet i den kollektive trafi k påvirker vores valg af transportmidler.
AB - Mobilitet og trængsel er helt grundlæggende begreber, når vi taler transport:Når samfundet hvert år investerer mange milliarder i nye veje og broer, nye metrolinjer samt elektrificering af jernbanen, er det for at forbedre mobiliteten. I det moderne samfund er høj mobilitet en afgørende forudsætning for vores livsstil, så vi kan komme på arbejde, købe ind, hente og bringe børn, dyrke fritidsaktiviteter, rejse på ferie osv., kort sagt realisere alle de aktiviteter, som vores liv indeholder. Høj mobilitet betyder, at mennesker og varer kan komme hurtigt, sikkert og komfortabelt rundt i lokalområdet og i hele landet. Mobilitet forbinder vi derfor med noget positivt, og når vi har høj mobilitet, benytter vi os også af den. Men når vi rejser tit og langt, skaber trafikken trængsel og bilkøer på tidspunkter, hvor kapaciteten på vejene eller i togene ikke kan klare presset. Så bagsiden af medaljen er, at bedre transportmuligheder fører til mere trafik og trængsel, som ultimativt begrænser vores mobilitet.Derfor er en af de helt store udfordringer i transportplanlægning og transportpolitik at sikre fortsat høj mobilitet ved at begrænse trængslen. I dette kapitel forklares begreberne, og det vises, hvordan mobilitet og trængsel kan måles. Der vises desuden eksempler på, hvordan bilkøer udvikles over tid, og hvordan serviceniveauet i den kollektive trafi k påvirker vores valg af transportmidler.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7327-249-7
SP - 27
EP - 36
BT - Transporthorisonter
A2 - Broder Hansen, Carsten
PB - DTU Transport
CY - Kgs. Lyngby
ER -