TY - RPRT
T1 - Miniguide - ladeinfrastruktur til beboelsesbygninger med delt parkeringsareal
AU - Andersen, Peter Bach
AU - Askjær, René Juul
AU - Sørensen, Thomas Meier
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Danmarks 70 pct. målsætning for reduktion af drivhusgasudledning, betyder at en stor del af persontransporten skal elektrificeres inden for de næste ti år. Der forventes samtidig en positiv udvikling inden for udvalg, kørerækkevide og pris, som vil gøre elbiler til en attraktiv løsning for de fleste danskere. For at støtte denne udvikling er det især vigtigt, at der er tilstrækkeligt med opladningsmuligheder i Danmark. Den bedste og mest bekvemme mulighed for opladning er, hvor man bor og hvor elbilen kan oplades over natten. Danske boligforeninger og selskaber har en mulighed for proaktivt at forberede sig på denne udvikling og deres beboeres behov ved at undersøge, hvorledes de kan tage de første trin til at klargøre deres parkeringsarealer til elbilopladning. Mens selve ladestanderne kan sættes op i et tempo tilpasset behovet – kan den grundlæggende infrastruktur (tomrør, strømkapacitet, plads i elskabe etc.) med fordel forberedes tidligere – dette sparer penge og tid og sætter samtidig ejendommen på forkant af udviklingen. Denne guide er rettet mod beboelsesbygninger med delt parkeringsareal, som administreres af boligforeninger og selskaber og inkluderer ejer, andel og lejelejligheder (privat og almennyttige). Det overordnede mål med disse anbefalinger er at give danske boligforeninger og selskaber hjælp til tidligst muligt at klargøre deres parkeringsfaciliteter til elbilopladning. Et grundlæggende succeskriterie vil være at reducere tiden fra, at en beboer henvender sig med et ladebehov til, at dette ladebehov kan imødekommes på bygningens parkeringsareal.
AB - Danmarks 70 pct. målsætning for reduktion af drivhusgasudledning, betyder at en stor del af persontransporten skal elektrificeres inden for de næste ti år. Der forventes samtidig en positiv udvikling inden for udvalg, kørerækkevide og pris, som vil gøre elbiler til en attraktiv løsning for de fleste danskere. For at støtte denne udvikling er det især vigtigt, at der er tilstrækkeligt med opladningsmuligheder i Danmark. Den bedste og mest bekvemme mulighed for opladning er, hvor man bor og hvor elbilen kan oplades over natten. Danske boligforeninger og selskaber har en mulighed for proaktivt at forberede sig på denne udvikling og deres beboeres behov ved at undersøge, hvorledes de kan tage de første trin til at klargøre deres parkeringsarealer til elbilopladning. Mens selve ladestanderne kan sættes op i et tempo tilpasset behovet – kan den grundlæggende infrastruktur (tomrør, strømkapacitet, plads i elskabe etc.) med fordel forberedes tidligere – dette sparer penge og tid og sætter samtidig ejendommen på forkant af udviklingen. Denne guide er rettet mod beboelsesbygninger med delt parkeringsareal, som administreres af boligforeninger og selskaber og inkluderer ejer, andel og lejelejligheder (privat og almennyttige). Det overordnede mål med disse anbefalinger er at give danske boligforeninger og selskaber hjælp til tidligst muligt at klargøre deres parkeringsfaciliteter til elbilopladning. Et grundlæggende succeskriterie vil være at reducere tiden fra, at en beboer henvender sig med et ladebehov til, at dette ladebehov kan imødekommes på bygningens parkeringsareal.
M3 - Report
BT - Miniguide - ladeinfrastruktur til beboelsesbygninger med delt parkeringsareal
PB - Region Hovedstaden
ER -