Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.

Aage U. Michelsen, Pagh Janus

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Mass Customization er et produktionskoncept, der søger at kombinere masseproduktion og enkeltstyksproduktion på en sådan måde, at det er muligt at "masseproducere" kundespecifikke produkter. Postponement er i denne forbindelse et centralt begreb, idet det vedrører placeringen af dekoblingspunktet ("customer order decoupling point"), dvs. placeringen af det lager, hvorfra efterfølgende produktion og distribution er styret af kundespecifikke produkter. I artiklen fokuseres på, at hvis produktion og distribution ikke opfattes som to sekventielle systemer, men som ét integreret system, så opstår der en række nye muligheder for placering af dekoblingspunktet. Med dette som udgangspunkt beskrives forskellige strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationEn mosaik af dansk logistikforskning
    EditorsCharles Møller
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2002
    Pages107-132
    Publication statusPublished - 2002

    Cite this

    Michelsen, A. U., & Janus, P. (2002). Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter. In C. M. (Ed.), En mosaik af dansk logistikforskning (pp. 107-132). Aalborg Universitetsforlag.
    Michelsen, Aage U. ; Janus, Pagh. / Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter. En mosaik af dansk logistikforskning. editor / Charles Møller. Aalborg Universitetsforlag, 2002. pp. 107-132
    @inbook{1e6fec90ac6b459fb212fe23c94d0f24,
    title = "Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.",
    abstract = "Mass Customization er et produktionskoncept, der s{\o}ger at kombinere masseproduktion og enkeltstyksproduktion p{\aa} en s{\aa}dan m{\aa}de, at det er muligt at {"}masseproducere{"} kundespecifikke produkter. Postponement er i denne forbindelse et centralt begreb, idet det vedr{\o}rer placeringen af dekoblingspunktet ({"}customer order decoupling point{"}), dvs. placeringen af det lager, hvorfra efterf{\o}lgende produktion og distribution er styret af kundespecifikke produkter. I artiklen fokuseres p{\aa}, at hvis produktion og distribution ikke opfattes som to sekventielle systemer, men som {\'e}t integreret system, s{\aa} opst{\aa}r der en r{\ae}kke nye muligheder for placering af dekoblingspunktet. Med dette som udgangspunkt beskrives forskellige strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.",
    keywords = "Mass Customization, Logistics, Production control, Control of materials",
    author = "Michelsen, {Aage U.} and Pagh Janus",
    year = "2002",
    language = "Dansk",
    pages = "107--132",
    editor = "{Charles M{\o}ller}",
    booktitle = "En mosaik af dansk logistikforskning",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

    }

    Michelsen, AU & Janus, P 2002, Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter. in CM (ed.), En mosaik af dansk logistikforskning. Aalborg Universitetsforlag, pp. 107-132.

    Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter. / Michelsen, Aage U.; Janus, Pagh.

    En mosaik af dansk logistikforskning. ed. / Charles Møller. Aalborg Universitetsforlag, 2002. p. 107-132.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.

    AU - Michelsen, Aage U.

    AU - Janus, Pagh

    PY - 2002

    Y1 - 2002

    N2 - Mass Customization er et produktionskoncept, der søger at kombinere masseproduktion og enkeltstyksproduktion på en sådan måde, at det er muligt at "masseproducere" kundespecifikke produkter. Postponement er i denne forbindelse et centralt begreb, idet det vedrører placeringen af dekoblingspunktet ("customer order decoupling point"), dvs. placeringen af det lager, hvorfra efterfølgende produktion og distribution er styret af kundespecifikke produkter. I artiklen fokuseres på, at hvis produktion og distribution ikke opfattes som to sekventielle systemer, men som ét integreret system, så opstår der en række nye muligheder for placering af dekoblingspunktet. Med dette som udgangspunkt beskrives forskellige strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.

    AB - Mass Customization er et produktionskoncept, der søger at kombinere masseproduktion og enkeltstyksproduktion på en sådan måde, at det er muligt at "masseproducere" kundespecifikke produkter. Postponement er i denne forbindelse et centralt begreb, idet det vedrører placeringen af dekoblingspunktet ("customer order decoupling point"), dvs. placeringen af det lager, hvorfra efterfølgende produktion og distribution er styret af kundespecifikke produkter. I artiklen fokuseres på, at hvis produktion og distribution ikke opfattes som to sekventielle systemer, men som ét integreret system, så opstår der en række nye muligheder for placering af dekoblingspunktet. Med dette som udgangspunkt beskrives forskellige strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.

    KW - Mass Customization

    KW - Logistics

    KW - Production control

    KW - Control of materials

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SP - 107

    EP - 132

    BT - En mosaik af dansk logistikforskning

    A2 - null, Charles Møller

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    ER -

    Michelsen AU, Janus P. Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter. In CM, editor, En mosaik af dansk logistikforskning. Aalborg Universitetsforlag. 2002. p. 107-132