Mass Customization og Postponement - strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.

Aage U. Michelsen, Pagh Janus

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Mass Customization er et produktionskoncept, der søger at kombinere masseproduktion og enkeltstyksproduktion på en sådan måde, at det er muligt at "masseproducere" kundespecifikke produkter. Postponement er i denne forbindelse et centralt begreb, idet det vedrører placeringen af dekoblingspunktet ("customer order decoupling point"), dvs. placeringen af det lager, hvorfra efterfølgende produktion og distribution er styret af kundespecifikke produkter. I artiklen fokuseres på, at hvis produktion og distribution ikke opfattes som to sekventielle systemer, men som ét integreret system, så opstår der en række nye muligheder for placering af dekoblingspunktet. Med dette som udgangspunkt beskrives forskellige strategier og modeller for integreret produktion og distribution af kundespecifikke produkter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationEn mosaik af dansk logistikforskning
    EditorsCharles Møller
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2002
    Pages107-132
    Publication statusPublished - 2002

    Cite this