Markedet behøver hjælp, hvis etikken skal være med

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

    471 Downloads (Pure)

    Abstract

    Når den etiske forbruger og mærkningsordninger bliver anvendt til regulering af fødevarers påvirkning af miljø, dyrevelfærd og sundhed, kan der være tre tabere nemlig forbrugerne, producenterne og samfundet. Produktionen af fødevarer med særlige etiske værdier kan blive for dyr og for lille målt i forhold til samfundets præferencer, og ingen opnår på den måde, hvad de ønsker på en effektiv måde. Er der så grund til at droppe markedet som en primær reguleringsmekanisme til at forsyne borgerne med de fødevarer, som de foretrækker? Nej, det ville være at smide barnet ud med badevandet. Markedet har dog brug for lidt hjælp – de usynlige påvirkninger af fælles samfundsmæssige goder som miljø, dyrevelfærd og sundhed bør indarbejdes i markedet, så det kan betale sig at gøre, hvad vi lægger vægt på som samfund og individer.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDet svære valg. Udfordringer for den etiske forbruger
    PublisherDet Etiske Råd
    Publication date2015
    Pages57-68
    ISBN (Print)978-87-91112-41-6
    Publication statusPublished - 2015

    Bibliographical note

    i Det svære valg Udfordringer for den etiske forbruger. Det Etiske råd 2015

    Cite this