Lokalbanernes trafikale begrænsninger

Alex Landex, Anders H. Kaas

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    106 Downloads (Pure)

    Abstract

    Lokalbanerne er hovedsagligt enkeltsporede. Derfor har lokalbanerne en række trafikale begrænsninger, som dobbeltsporede baner ikke har. Lokalbanernes køreplaner er bundet af, at tog i hver sin retning kun kan passere hinanden ved krydsningsstationerne samtidig med, at der er risiko for deadlock-situationer, hvor togene spærrer for hinandens videre fremførsel. De fleste kapacitetsbegrænsninger for lokalbanerne, og dermed deres trafikale begrænsninger, er i forbindelse med krydsnings- og forgreningsstationer samt korrespondancer til andre tog og tilpasning til eksempelvis skolernes ringetider. Der kan være store kapacitetsgevinster at hente ved velplanlagte krydsnings- og forgreningsstationer. Disse kapacitetsgevinster kan benyttes til en mere stabil drift, eller i enkelte tilfælde til at køre flere tog. Den ekstra kapacitet kan der være brug for i tilfælde af driftsforstyrrelser, hvor forsinkelser ellers kan sprede sig og/eller det kan være nødvendigt at aflyse tog.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTrafikdage
    Publication date2007
    Publication statusPublished - 2007
    EventTrafikdage - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
    Duration: 27 Aug 200728 Aug 2007

    Conference

    ConferenceTrafikdage
    LocationAalborg Universitet
    CountryDenmark
    CityAalborg
    Period27/08/200728/08/2007

    Cite this