TY - RPRT
T1 - Langtidsforsøg med totrinsforgasseren "Viking"
AU - Henriksen, Ulrik Birk
AU - Ahrenfeldt, Jesper
AU - Bentzen, Jens Dall
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Projektets formål har været at få erfaringer med langtidsdrift, samt at løbende forbedre anlæggets komponenter i takt med de indvundne driftserfaringer.
Status for Vikingforgasseren ved projektets afslutning er:
• En række komponenter er løbende forbedret med henblik på driftssikkerhed, levetid, lav investering og miljøegenskaber.
• Der er gennemført de forudsatte langtidsforsøg og anlægget har passeret 2800 driftstimer, heraf 2500 timer med motordrift. Anlægget er inspiceret for hver 500 timer.
• På det lille 75 kWth anlæg er demonstreret en netto elvirkningsgrad på 25 %, hvilket er unikt for et så lille anlæg. Fremragende dellastegenskaber er eftervist og anlægget kræver kun bemanding ved opstart.
• Der er kørt med en række forskellige træbrændsler og der er opnået en høj omsætningsgrad og en god gaskvalitet. Uforbrændt kulstof i asken har således været mellem 0,1 og 1 % af den indfødte tørre biomasse og rågassen er stort set uden tjære.
• Reguleringsstrategier og computermodeller er udviklet og afprøvet, og indgår i den iværksatte opskalering af konceptet.
Arbejdet efterfølges af projektet ”Indpasning af totrinsforgasser i et energisystem” som gennemføres i øjeblikket med støtte fra PSO (projekt FU4201). Formålet med dette projekt er, at undersøge anlæggets sikkerhedsmæssige tilstand samt udvikle og implementere et nyt styresystem for fleksibelt varme- og elaftag.
Arbejdet har i stor udstrækning dannet baggrund for samarbejdet med industrivirksomheden Weiss A/S om opskalering og kommercialisering af totrinsforgasseren. I første fase af samarbejdet designes og opføres et pilotanlæg på ca. 600 kWth/200 kWel på Weiss’s fabrik i Hadsund. Denne fase støttes ligeledes af PSO (projekt FU4202).
Arbejdet efterfølges af projektet ”Indpasning af totrinsforgasser i et energisystem” som gennemføres i øjeblikket.
AB - Projektets formål har været at få erfaringer med langtidsdrift, samt at løbende forbedre anlæggets komponenter i takt med de indvundne driftserfaringer.
Status for Vikingforgasseren ved projektets afslutning er:
• En række komponenter er løbende forbedret med henblik på driftssikkerhed, levetid, lav investering og miljøegenskaber.
• Der er gennemført de forudsatte langtidsforsøg og anlægget har passeret 2800 driftstimer, heraf 2500 timer med motordrift. Anlægget er inspiceret for hver 500 timer.
• På det lille 75 kWth anlæg er demonstreret en netto elvirkningsgrad på 25 %, hvilket er unikt for et så lille anlæg. Fremragende dellastegenskaber er eftervist og anlægget kræver kun bemanding ved opstart.
• Der er kørt med en række forskellige træbrændsler og der er opnået en høj omsætningsgrad og en god gaskvalitet. Uforbrændt kulstof i asken har således været mellem 0,1 og 1 % af den indfødte tørre biomasse og rågassen er stort set uden tjære.
• Reguleringsstrategier og computermodeller er udviklet og afprøvet, og indgår i den iværksatte opskalering af konceptet.
Arbejdet efterfølges af projektet ”Indpasning af totrinsforgasser i et energisystem” som gennemføres i øjeblikket med støtte fra PSO (projekt FU4201). Formålet med dette projekt er, at undersøge anlæggets sikkerhedsmæssige tilstand samt udvikle og implementere et nyt styresystem for fleksibelt varme- og elaftag.
Arbejdet har i stor udstrækning dannet baggrund for samarbejdet med industrivirksomheden Weiss A/S om opskalering og kommercialisering af totrinsforgasseren. I første fase af samarbejdet designes og opføres et pilotanlæg på ca. 600 kWth/200 kWel på Weiss’s fabrik i Hadsund. Denne fase støttes ligeledes af PSO (projekt FU4202).
Arbejdet efterfølges af projektet ”Indpasning af totrinsforgasser i et energisystem” som gennemføres i øjeblikket.
M3 - Rapport
SN - 87-7475-331-2
T3 - MEK-ET-2005-07
BT - Langtidsforsøg med totrinsforgasseren "Viking"
PB - Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion
CY - Kgs.Lyngby
ER -