Læring af Computational Thinking gennem Storycoding

Jussi Mikkonen, Christina Fyhn

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel beskriver “computational things” og didaktisk design for læring af Computational Thinking med computational things gennem metoden “Storycoding”. Computational things er kendetegnet ved deres konstruktion, hvor der lægges vægt på specifikation af de computationelle trin. Vi definerer en computational thing som et reprogrammerbart fysisk artefakt, der er programmeret på en bestemt, trinvis måde, og som arbejder mod et klart de!neret formål. Computational things har både en softwareside, som er et eller "flere computerprogrammer med deres algoritmer, og en hardwareside. Sidstnævnte er den fysiske artefakt, der omfatter hukommelse(r) til et eller "flere programmer og datalagring, og som kan inkludere en eller "flere sensorer og/eller aktuatorer. Computational things anskueliggør algoritmiske processer gennem handlinger, der interagerer mellem dem og omverdenen. De didaktiske design i dette kapitel fokuserer på, at de lærende selv bygger computational things ved brug af Storycoding. De computational things er typisk delvis bestemt fra starten, idet der anvendes en eksisterende hardwareplatform. De lærende udbygger så denne hardwareplatform med sensorer og aktuatorer, som de programmerer til at agere og reagere på måder, der er fastsat af kursets læringsmål. Kapitlet diskuterer, hvorfor relationen mellem computational things og den menneskelige bruger er vigtig at fokusere på under skabelsen af en computational thing. Samt hvordan Storycoding kan forstærke dette perspektiv. Ydermere diskuterer vi, hvilke læringsmæssige implikationer dette har. Kapitlet præsenterer casestudier, hvor studerende på universitetsniveau har skabt computational things i form af interaktive fysiske artefakter.
Original languageDanish
Title of host publicationComputational Thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver
EditorsNina Bonderup Dohn, Robb Mitchell, Rocio Chongtay
Number of pages29
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2021
Pages309-337
Chapter12
ISBN (Print)9788759336465
ISBN (Electronic)9788759340448
Publication statusPublished - 2021

Cite this