Kundetilpassede systemprodukter: - en vej til ny konkurrencekraft i Byggematerialeindustrien

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

Forord Dette hæfte sætter fokus på Byggematerialeindustriens produktudvikling og forretningsudvikling. Formålet med hæftet er at inspirere branchens virksomheder i deres udvikling af kundetilpassede løsninger, der kan give nye konkurrencefordele. Den globale konkurrence, der også finder sted indenfor byggematerialer, stiller ekstra store krav til produktfornyelsen og innovationskraften hos danske producenter af byggematerialer. I dette hæfte er principperne for kundetilpassede løsninger - såvel udviklingen af enkeltstående produkter som systemprodukter klarlagt. Det sker gennem en række case-fortællinger og løsningsprincipper. Hæftet klarlægger, hvad der menes med et modulopbygget produkt, et systemprodukt, en systemleverance og konfigurering. Eksemplerne og principperne giver den enkelte producent gode muligheder for at lave kundetilpassede produkter i form af et modulopbygget produkt, som ikke nødvendigvis har med systemleverancer at gøre. Det kan naturligvis også være i form af et systemprodukt, der består af et modulopbygget produktsortiment. Kundetilpassede produkter og systemprodukter giver mange fordele - det giver kunderne en merværdi i form af reduceret montagetid på byggepladsen og en ensartet kvalitet. Det giver samtidig producenten mulighed for at placere sig højere i værdikæden plus en fleksibilitet, der er nødvendig, for at kunne variere sine ydelser i forhold til den enkelte byggeopgaves krav. Hæftet udgives som et led i BI´s projekt "Industrialisering af byggeriet", hvor sigtet netop er at styrke fornyelsen og industrialiseringsprocessen i byggeriet. Projektet er finansieret af Industriens Realkredit-fond. Jeg håber, at budskaberne i hæftet vil kunne inspirere og bidrage til den fortsatte udvikling af konkurrenceevnen hos BI´s medlemsvirksomheder.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherByggematerialeindustrien
Number of pages35
ISBN (Print)87-91035-50-3
Publication statusPublished - 2006

Cite this