Kompetencer - forskning og uddannelse: SIRI-Kommissionens bud på, hvordan Danmark bedst udnytter mulighederne i AI og digitalisering

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

107 Downloads (Pure)

Abstract

Teknologiens historie starter allerede med brugen af stenværktøj hos de tidlige menneskeracer for 2,5 millioner år siden. Vores brug og afhængighed af teknologi er vokset markant siden da, og hver ny generation når at opleve flere teknologiske gennembrud i sin levetid end generationen før. Mere end halvdelen af os som lever i dag blev født i en tid uden personlige computere, uden e-mail og World Wide Web og med mikroskopiske datamængder til rådighed set med nutidens øjne. Alene de sidste 25 år er den globale mængde af digital opbevaringsplads vokset med omtrent en faktor én milliard (fra ca 75 terabytes til ca 75 zettabytes). Disse teknologiske landvindinger har påvirket os alle, eksempelvis
har internettet fundamentalt ændret vores måde at få information på, købe varer på, høre musik på, se film på og være sociale på. Og de teknologiske landvinger har skabt grobund for at udnytte AI og digitalisering i den private og offentlige sektor, hvilket påvirker jobsituationen og jobindholdet og dermed også de nødvendige kompetencer for at udføre ens job.
Original languageEnglish
Title of host publicationHvad skal vi med AI? : SIRI-Kommissionens bud på, hvordan Danmark bedst udnytter mulighederne i AI og digitalisering
PublisherIDA for Siri Kommissionen
Publication date2020
Pages7-12
Chapter2
Publication statusPublished - 2020

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Kompetencer - forskning og uddannelse: SIRI-Kommissionens bud på, hvordan Danmark bedst udnytter mulighederne i AI og digitalisering'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this