Integrering af driftsviden i design

Helle Lohmann Rasmussen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Et stort antal nybyggerier er ved ibrugtagning ikke så driftsvenlige som beregnet og forventet. Den internationale videnskabelige litteratur beskriver et pålidelighedsgab mellem det beregnede og det faktiske energiforbrug, hvor det faktiske forbrug er større end forventet. Ud over et øget energiforbrug, beskrives også andre elementer af driftsvenlighed som mangelfulde ved ibrugtagning. Det kan være manglende funktionalitet, dårligt indeklima, vanskeligheder ved drift og vedligehold af installationer og dårlige rengøringsmuligheder. Med andre ord, kan der være en kløft mellem den forventede og den faktiske driftsvenlighed af byggerier.
    Original languageEnglish
    Title of host publicationCFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer
    PublisherPolyteknisk Boghandel og Forlag
    Publication date2018
    Pages160-165
    Publication statusPublished - 2018

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Integrering af driftsviden i design'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this