Integrering af driftsviden i design

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Et stort antal nybyggerier er ved ibrugtagning ikke så driftsvenlige som beregnet og forventet. Den internationale videnskabelige litteratur beskriver et pålidelighedsgab mellem det beregnede og det faktiske energiforbrug, hvor det faktiske forbrug er større end forventet. Ud over et øget energiforbrug, beskrives også andre elementer af driftsvenlighed som mangelfulde ved ibrugtagning. Det kan være manglende funktionalitet, dårligt indeklima, vanskeligheder ved drift og vedligehold af installationer og dårlige rengøringsmuligheder. Med andre ord, kan der være en kløft mellem den forventede og den faktiske driftsvenlighed af byggerier.
    Original languageEnglish
    Title of host publicationCFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer
    PublisherPolyteknisk Boghandel og Forlag
    Publication date2018
    Pages160-165
    Publication statusPublished - 2018

    Cite this

    Rasmussen, H. L. (2018). Integrering af driftsviden i design. In CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer (pp. 160-165). Polyteknisk Boghandel og Forlag.
    Rasmussen, Helle Lohmann. / Integrering af driftsviden i design. CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer. Polyteknisk Boghandel og Forlag, 2018. pp. 160-165
    @inbook{1c5f089d36c84db68708410303c7be56,
    title = "Integrering af driftsviden i design",
    abstract = "Et stort antal nybyggerier er ved ibrugtagning ikke s{\aa} driftsvenlige som beregnet og forventet. Den internationale videnskabelige litteratur beskriver et p{\aa}lidelighedsgab mellem det beregnede og det faktiske energiforbrug, hvor det faktiske forbrug er st{\o}rre end forventet. Ud over et {\o}get energiforbrug, beskrives ogs{\aa} andre elementer af driftsvenlighed som mangelfulde ved ibrugtagning. Det kan v{\ae}re manglende funktionalitet, d{\aa}rligt indeklima, vanskeligheder ved drift og vedligehold af installationer og d{\aa}rlige reng{\o}ringsmuligheder. Med andre ord, kan der v{\ae}re en kl{\o}ft mellem den forventede og den faktiske driftsvenlighed af byggerier.",
    author = "Rasmussen, {Helle Lohmann}",
    year = "2018",
    language = "English",
    pages = "160--165",
    booktitle = "CFM forskning igennem 10 {\aa}r: De vigtigste modeller, metoder og v{\ae}rkt{\o}jer",
    publisher = "Polyteknisk Boghandel og Forlag",

    }

    Rasmussen, HL 2018, Integrering af driftsviden i design. in CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer. Polyteknisk Boghandel og Forlag, pp. 160-165.

    Integrering af driftsviden i design. / Rasmussen, Helle Lohmann.

    CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer. Polyteknisk Boghandel og Forlag, 2018. p. 160-165.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Integrering af driftsviden i design

    AU - Rasmussen, Helle Lohmann

    PY - 2018

    Y1 - 2018

    N2 - Et stort antal nybyggerier er ved ibrugtagning ikke så driftsvenlige som beregnet og forventet. Den internationale videnskabelige litteratur beskriver et pålidelighedsgab mellem det beregnede og det faktiske energiforbrug, hvor det faktiske forbrug er større end forventet. Ud over et øget energiforbrug, beskrives også andre elementer af driftsvenlighed som mangelfulde ved ibrugtagning. Det kan være manglende funktionalitet, dårligt indeklima, vanskeligheder ved drift og vedligehold af installationer og dårlige rengøringsmuligheder. Med andre ord, kan der være en kløft mellem den forventede og den faktiske driftsvenlighed af byggerier.

    AB - Et stort antal nybyggerier er ved ibrugtagning ikke så driftsvenlige som beregnet og forventet. Den internationale videnskabelige litteratur beskriver et pålidelighedsgab mellem det beregnede og det faktiske energiforbrug, hvor det faktiske forbrug er større end forventet. Ud over et øget energiforbrug, beskrives også andre elementer af driftsvenlighed som mangelfulde ved ibrugtagning. Det kan være manglende funktionalitet, dårligt indeklima, vanskeligheder ved drift og vedligehold af installationer og dårlige rengøringsmuligheder. Med andre ord, kan der være en kløft mellem den forventede og den faktiske driftsvenlighed af byggerier.

    M3 - Book chapter

    SP - 160

    EP - 165

    BT - CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer

    PB - Polyteknisk Boghandel og Forlag

    ER -

    Rasmussen HL. Integrering af driftsviden i design. In CFM forskning igennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer. Polyteknisk Boghandel og Forlag. 2018. p. 160-165