Innovation i Naturvidenskab - Et kompendium til gymnasielærere om innovation som undervisningsmetode

Research output: Book/ReportCompendium/lecture notes – Annual report year: 2018Education

View graph of relations

Dette kompendium er udarbejdet i forbindelse med kurset Innovation i Naturvidenskab. Kurset udbydes af Danske Science Gymnasier (DASG)og gennemføres som et samarbejdskursus mellem DASG og Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Vi håber, at kompendiet kan hjælpe gymnasielærere i de naturvidenskabelige fag i gang med innovation som undervisningsmetode.Vi har forsøgt at skrive kompendiet, så det er anvendeligt,uanset om man har deltaget i kurset eller ej.
Umiddelbart kunne innovation opfattes som hår i suppen på en i forvejen presset gymnasiehverdag. De naturvidenskabelige fag er krævende,pensum er abstrakt og ikke–intuitivt, og der er begrænset tid til at gennemgå pensum og lære at beherske terminologi og metoder. Hvorfor dog bruge tid på innovation på bekostning af den naturvidenskabelige faglighed?Svaret er, at innovationsopgaver kan give eleverne ejerskab til det,de arbejder med, fordi eleverne gennem deres udforskning af det givne problem opbygger deres egen viden om og holdning til problemstillingen.Dette ejerskab giver ofte eleverne større motivation til at komme frem tilen god løsning, og dermed motivation til at sætte sig ind i den nødvendige faglige viden og de relevante faglige metoder.Kompendiet handler om emnet innovation som undervisningsmetode i de naturvidenskabelige fag. Kompendiet består af tre dele. Den første delbehandler emnerne: Begrebet innovation, den innovative proces, innovative kompetencer, formulering af innovative opgaver og bedømmelse af innovative forløb. Den anden del er en værktøjskasse, som indeholder en række innovationsmetoder, der kan anvendes i samspil med faglig viden og faglige metoder i undervisningen. Den tredje del indeholder beskrivelser af afprøvede undervisningsforløb.
Original languageDanish
PublisherFysikforlaget
Number of pages64
ISBN (Electronic) 978-87-7792-074-5
Publication statusPublished - 2018

ID: 144815882