Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne: et strategisk oversigtssrudie

Hans Henrik Sievertsen, Ole Kveiborg

    Research output: Book/ReportReportResearch

    2142 Downloads (Pure)

    Abstract

    At infrastrukturinvesteringer forbedrer landets konkurrenceevne, tages ofte for givet. Infrastrukturens tilstand anvendes ofte som mål for et områdes attraktivitet og bruges ofte som indikator for et givent områdes konkurrenceevne. Denne rapport gennemgår et større litteraturstudie af, hvad vi ved om infrastrukturens
    betydning for konkurrenceevnen. Studiet baserer sig på den videnskabelige litteratur i form af videnskabeligt publicerede artikler og videnskabelige rapporter.
    Alle virksomheder og mennesker er i berøring med transportinfrastrukturen. Hvad enten det drejer sig om indkøb, fritidsaktiviteter, ferie eller arbejde, indebærer det en form for transport. Virksomheder er afhængige af at kunne få leveret produkter fra underleverandører, at kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft og til sidst at kunne levere et færdigt produkt til markedet. Et produkt, der kører rundt på landevejene, eller transporttiden til arbejde gavner hverken forbrugeren eller virksomheden. Transport medfører også direkte omkostninger for alle aktører. En reduktion af tid og omkostninger ved transport
    vil derfor umiddelbart gavne både virksomheder og forbrugere. Denne tid og disse omkostninger kan reduceres ved at forbedre de rammevilkår, transporten agerer under: herunder transportinfrastrukturen. Det er derfor ikke overraskende, at der ofte argumenteres for investeringer i transportinfrastruktur
    ud fra dennes positive effekt på økonomisk udvikling.
    Betydningen af infrastrukturen vil variere i forhold til mange specifikke og lokale geografisk lokale forhold og politiske systemer mv. I et land som Danmark, hvor infrastrukturen er veludbygget, er effekten af et nyt stykke transportinfrastruktur i mange tilfælde mindre end i lande, hvor forskellige områder er væsentligt ringere indbyrdes forbundet. Det er derfor interessant at få belyst, om investeringer i infrastruktur rent faktisk påvirker den økonomiske vækst, og/eller om væksten samlet set bliver større, eller om der blot er tale om en geografisk omfordeling af den samme aktivitet.
    Nærværende studie er ikke enestående. Det er ikke første gang, disse sammenhænge er forsøgt belyst og sammenfattet. Idet en række internationale studier fra bl.a. England, New Zealand og Holland har set på de samme effekter. Nærværende studie er dog første gang, et dansk forsøg på at skabe et
    overblik er gennemført, og denne rapport fokuserer endvidere på, hvordan resultaterne i (den internationale) litteratur kan have betydning for Danmark, idet der er gennemført bemærkelsesværdigt få (for ikke at sige ingen) studier med fokus på Danmark.
    Original languageDanish
    PublisherDTU Transport
    Number of pages91
    ISBN (Print)978-87-7327-212-1
    ISBN (Electronic)978-87-7327-213-8
    Publication statusPublished - 2010
    SeriesRapport / DTU Transport
    Number7:2010

    Cite this

    Sievertsen, H. H., & Kveiborg, O. (2010). Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne: et strategisk oversigtssrudie. DTU Transport. Rapport / DTU Transport, No. 7:2010
    Sievertsen, Hans Henrik ; Kveiborg, Ole. / Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne : et strategisk oversigtssrudie. DTU Transport, 2010. 91 p. (Rapport / DTU Transport; No. 7:2010).
    @book{6954e92d2b61428aa10a949e048c5d50,
    title = "Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne: et strategisk oversigtssrudie",
    abstract = "At infrastrukturinvesteringer forbedrer landets konkurrenceevne, tages ofte for givet. Infrastrukturens tilstand anvendes ofte som m{\aa}l for et omr{\aa}des attraktivitet og bruges ofte som indikator for et givent omr{\aa}des konkurrenceevne. Denne rapport gennemg{\aa}r et st{\o}rre litteraturstudie af, hvad vi ved om infrastrukturens betydning for konkurrenceevnen. Studiet baserer sig p{\aa} den videnskabelige litteratur i form af videnskabeligt publicerede artikler og videnskabelige rapporter. Alle virksomheder og mennesker er i ber{\o}ring med transportinfrastrukturen. Hvad enten det drejer sig om indk{\o}b, fritidsaktiviteter, ferie eller arbejde, indeb{\ae}rer det en form for transport. Virksomheder er afh{\ae}ngige af at kunne f{\aa} leveret produkter fra underleverand{\o}rer, at kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft og til sidst at kunne levere et f{\ae}rdigt produkt til markedet. Et produkt, der k{\o}rer rundt p{\aa} landevejene, eller transporttiden til arbejde gavner hverken forbrugeren eller virksomheden. Transport medf{\o}rer ogs{\aa} direkte omkostninger for alle akt{\o}rer. En reduktion af tid og omkostninger ved transport vil derfor umiddelbart gavne b{\aa}de virksomheder og forbrugere. Denne tid og disse omkostninger kan reduceres ved at forbedre de rammevilk{\aa}r, transporten agerer under: herunder transportinfrastrukturen. Det er derfor ikke overraskende, at der ofte argumenteres for investeringer i transportinfrastruktur ud fra dennes positive effekt p{\aa} {\o}konomisk udvikling. Betydningen af infrastrukturen vil variere i forhold til mange specifikke og lokale geografisk lokale forhold og politiske systemer mv. I et land som Danmark, hvor infrastrukturen er veludbygget, er effekten af et nyt stykke transportinfrastruktur i mange tilf{\ae}lde mindre end i lande, hvor forskellige omr{\aa}der er v{\ae}sentligt ringere indbyrdes forbundet. Det er derfor interessant at f{\aa} belyst, om investeringer i infrastruktur rent faktisk p{\aa}virker den {\o}konomiske v{\ae}kst, og/eller om v{\ae}ksten samlet set bliver st{\o}rre, eller om der blot er tale om en geografisk omfordeling af den samme aktivitet. N{\ae}rv{\ae}rende studie er ikke enest{\aa}ende. Det er ikke f{\o}rste gang, disse sammenh{\ae}nge er fors{\o}gt belyst og sammenfattet. Idet en r{\ae}kke internationale studier fra bl.a. England, New Zealand og Holland har set p{\aa} de samme effekter. N{\ae}rv{\ae}rende studie er dog f{\o}rste gang, et dansk fors{\o}g p{\aa} at skabe et overblik er gennemf{\o}rt, og denne rapport fokuserer endvidere p{\aa}, hvordan resultaterne i (den internationale) litteratur kan have betydning for Danmark, idet der er gennemf{\o}rt bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt f{\aa} (for ikke at sige ingen) studier med fokus p{\aa} Danmark.",
    author = "Sievertsen, {Hans Henrik} and Ole Kveiborg",
    note = "Copyright: Hel eller delvis gengivelse af denne publikation er tilladt med kildeangivelse.",
    year = "2010",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7327-212-1",
    series = "Rapport / DTU Transport",
    number = "7:2010",
    publisher = "DTU Transport",

    }

    Sievertsen, HH & Kveiborg, O 2010, Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne: et strategisk oversigtssrudie. Rapport / DTU Transport, no. 7:2010, DTU Transport.

    Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne : et strategisk oversigtssrudie. / Sievertsen, Hans Henrik; Kveiborg, Ole.

    DTU Transport, 2010. 91 p. (Rapport / DTU Transport; No. 7:2010).

    Research output: Book/ReportReportResearch

    TY - RPRT

    T1 - Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne

    T2 - et strategisk oversigtssrudie

    AU - Sievertsen, Hans Henrik

    AU - Kveiborg, Ole

    N1 - Copyright: Hel eller delvis gengivelse af denne publikation er tilladt med kildeangivelse.

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - At infrastrukturinvesteringer forbedrer landets konkurrenceevne, tages ofte for givet. Infrastrukturens tilstand anvendes ofte som mål for et områdes attraktivitet og bruges ofte som indikator for et givent områdes konkurrenceevne. Denne rapport gennemgår et større litteraturstudie af, hvad vi ved om infrastrukturens betydning for konkurrenceevnen. Studiet baserer sig på den videnskabelige litteratur i form af videnskabeligt publicerede artikler og videnskabelige rapporter. Alle virksomheder og mennesker er i berøring med transportinfrastrukturen. Hvad enten det drejer sig om indkøb, fritidsaktiviteter, ferie eller arbejde, indebærer det en form for transport. Virksomheder er afhængige af at kunne få leveret produkter fra underleverandører, at kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft og til sidst at kunne levere et færdigt produkt til markedet. Et produkt, der kører rundt på landevejene, eller transporttiden til arbejde gavner hverken forbrugeren eller virksomheden. Transport medfører også direkte omkostninger for alle aktører. En reduktion af tid og omkostninger ved transport vil derfor umiddelbart gavne både virksomheder og forbrugere. Denne tid og disse omkostninger kan reduceres ved at forbedre de rammevilkår, transporten agerer under: herunder transportinfrastrukturen. Det er derfor ikke overraskende, at der ofte argumenteres for investeringer i transportinfrastruktur ud fra dennes positive effekt på økonomisk udvikling. Betydningen af infrastrukturen vil variere i forhold til mange specifikke og lokale geografisk lokale forhold og politiske systemer mv. I et land som Danmark, hvor infrastrukturen er veludbygget, er effekten af et nyt stykke transportinfrastruktur i mange tilfælde mindre end i lande, hvor forskellige områder er væsentligt ringere indbyrdes forbundet. Det er derfor interessant at få belyst, om investeringer i infrastruktur rent faktisk påvirker den økonomiske vækst, og/eller om væksten samlet set bliver større, eller om der blot er tale om en geografisk omfordeling af den samme aktivitet. Nærværende studie er ikke enestående. Det er ikke første gang, disse sammenhænge er forsøgt belyst og sammenfattet. Idet en række internationale studier fra bl.a. England, New Zealand og Holland har set på de samme effekter. Nærværende studie er dog første gang, et dansk forsøg på at skabe et overblik er gennemført, og denne rapport fokuserer endvidere på, hvordan resultaterne i (den internationale) litteratur kan have betydning for Danmark, idet der er gennemført bemærkelsesværdigt få (for ikke at sige ingen) studier med fokus på Danmark.

    AB - At infrastrukturinvesteringer forbedrer landets konkurrenceevne, tages ofte for givet. Infrastrukturens tilstand anvendes ofte som mål for et områdes attraktivitet og bruges ofte som indikator for et givent områdes konkurrenceevne. Denne rapport gennemgår et større litteraturstudie af, hvad vi ved om infrastrukturens betydning for konkurrenceevnen. Studiet baserer sig på den videnskabelige litteratur i form af videnskabeligt publicerede artikler og videnskabelige rapporter. Alle virksomheder og mennesker er i berøring med transportinfrastrukturen. Hvad enten det drejer sig om indkøb, fritidsaktiviteter, ferie eller arbejde, indebærer det en form for transport. Virksomheder er afhængige af at kunne få leveret produkter fra underleverandører, at kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft og til sidst at kunne levere et færdigt produkt til markedet. Et produkt, der kører rundt på landevejene, eller transporttiden til arbejde gavner hverken forbrugeren eller virksomheden. Transport medfører også direkte omkostninger for alle aktører. En reduktion af tid og omkostninger ved transport vil derfor umiddelbart gavne både virksomheder og forbrugere. Denne tid og disse omkostninger kan reduceres ved at forbedre de rammevilkår, transporten agerer under: herunder transportinfrastrukturen. Det er derfor ikke overraskende, at der ofte argumenteres for investeringer i transportinfrastruktur ud fra dennes positive effekt på økonomisk udvikling. Betydningen af infrastrukturen vil variere i forhold til mange specifikke og lokale geografisk lokale forhold og politiske systemer mv. I et land som Danmark, hvor infrastrukturen er veludbygget, er effekten af et nyt stykke transportinfrastruktur i mange tilfælde mindre end i lande, hvor forskellige områder er væsentligt ringere indbyrdes forbundet. Det er derfor interessant at få belyst, om investeringer i infrastruktur rent faktisk påvirker den økonomiske vækst, og/eller om væksten samlet set bliver større, eller om der blot er tale om en geografisk omfordeling af den samme aktivitet. Nærværende studie er ikke enestående. Det er ikke første gang, disse sammenhænge er forsøgt belyst og sammenfattet. Idet en række internationale studier fra bl.a. England, New Zealand og Holland har set på de samme effekter. Nærværende studie er dog første gang, et dansk forsøg på at skabe et overblik er gennemført, og denne rapport fokuserer endvidere på, hvordan resultaterne i (den internationale) litteratur kan have betydning for Danmark, idet der er gennemført bemærkelsesværdigt få (for ikke at sige ingen) studier med fokus på Danmark.

    M3 - Rapport

    SN - 978-87-7327-212-1

    T3 - Rapport / DTU Transport

    BT - Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne

    PB - DTU Transport

    ER -

    Sievertsen HH, Kveiborg O. Infrastruktur og Danmarks internationale konkurrenceevne: et strategisk oversigtssrudie. DTU Transport, 2010. 91 p. (Rapport / DTU Transport; No. 7:2010).