Hvordan uddanner vi kompetente ingeniører. Kompetencebeskrivelser i diplomingeniøruddannelserne

Vibeke Andersen, Lars Ulriksen, Ida Bering

    Research output: Book/ReportReportResearch

    49 Downloads (Pure)

    Abstract

    Uddannelser skal i stigende grad fokusere på hvordan de studerende anvender deres viden og færdigheder i praksis. For ingeniører indebærer det bl.a. et stærkere fokus på de personlige kompetencer. Men kompetencetænkningen rejser mange nye spørgsmål for uddannelserne. Hvad forventer arbejdsmarkedet af nye generationer af diplomingeniører? Hvilke andre krav skal en kompetent ingeniør opfylde? Og hvordan skal ingeniøruddannelserne tage bestik af disse skiftende ønsker, når de beskriver kompetencer, tilrettelægger uddannelserne og evalue-rer de studerendes udbytte? Det er nogle af de grundlæggende spørgsmål der behandles systematisk i en såkaldt refleksionsmodel som beskrives i rapporten. Modellen rummer ingen facitliste, men stiller en række udfordrende spørgsmål til både undervisere og uddannelsesplanlæggere på ingeniøruddannelserne.
    Original languageDanish
    PublisherIngeniøruddannelsernes pædagogiske netværk IPN
    Number of pages70
    Publication statusPublished - 2006
    SeriesIPN Skriftserie
    Number9

    Cite this

    Andersen, V., Ulriksen, L., & Bering, I. (2006). Hvordan uddanner vi kompetente ingeniører. Kompetencebeskrivelser i diplomingeniøruddannelserne. Ingeniøruddannelsernes pædagogiske netværk IPN. IPN Skriftserie, No. 9