Hersker konsensus i dansk hastighedspolitik? En interviewanalyse

Claus Hedegaard Sørensen, Anu Kristiina Siren

    Research output: Contribution to journalConference articleResearch

    53 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hastighed betegnes ofte som det største problem for at forbedre trafiksikkerheden. Derfor er fokus i dette paper på dansk national hastighedspolitik. Spørgsmålet er i hvilket omfang hastighedspolitikken i dag er præget af enighed eller uenighed blandt de politiske partier i Folketinget. For at besvare spørgsmålet er semistrukturerede, kvalitative forskningsinterviews gennemført med en repræsentant for hvert parti Folke-tinget. Analysen viser, at der hersker relativt stor aktuel konsensus om såvel mål og værdier som midler i hastighedspolitikken, om end nogle uenigheder består. Det gælder den rette kombination og prioritering af sikkerhed, fremkommelighed og miljø som mål og værdier for hastighedspolitikken, og det gælder i lidt større grad hastighedsgrænserne, mens der er ret stor konsensus om kontrol og sanktioner. Samlet set er hastighedspolitikken karakteriseret ved relativ stærk konsensus.
    Original languageDanish
    JournalDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
    Number of pages12
    ISSN1603-9696
    Publication statusPublished - 2012
    EventTrafikdage på Aalborg Universitet 2012 - Aalborg, Denmark
    Duration: 27 Aug 201228 Sep 2012
    http://www.trafikdage.dk

    Conference

    ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet 2012
    CountryDenmark
    CityAalborg
    Period27/08/201228/09/2012
    Internet address

    Cite this

    @inproceedings{e94b2d03cba94e808b170e8e70b634b8,
    title = "Hersker konsensus i dansk hastighedspolitik? En interviewanalyse",
    abstract = "Hastighed betegnes ofte som det st{\o}rste problem for at forbedre trafiksikkerheden. Derfor er fokus i dette paper p{\aa} dansk national hastighedspolitik. Sp{\o}rgsm{\aa}let er i hvilket omfang hastighedspolitikken i dag er pr{\ae}get af enighed eller uenighed blandt de politiske partier i Folketinget. For at besvare sp{\o}rgsm{\aa}let er semistrukturerede, kvalitative forskningsinterviews gennemf{\o}rt med en repr{\ae}sentant for hvert parti Folke-tinget. Analysen viser, at der hersker relativt stor aktuel konsensus om s{\aa}vel m{\aa}l og v{\ae}rdier som midler i hastighedspolitikken, om end nogle uenigheder best{\aa}r. Det g{\ae}lder den rette kombination og prioritering af sikkerhed, fremkommelighed og milj{\o} som m{\aa}l og v{\ae}rdier for hastighedspolitikken, og det g{\ae}lder i lidt st{\o}rre grad hastighedsgr{\ae}nserne, mens der er ret stor konsensus om kontrol og sanktioner. Samlet set er hastighedspolitikken karakteriseret ved relativ st{\ae}rk konsensus.",
    author = "S{\o}rensen, {Claus Hedegaard} and Siren, {Anu Kristiina}",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    journal = "Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning",
    issn = "1603-9696",
    publisher = "Division for Transportation Engineering, AAU",

    }

    Hersker konsensus i dansk hastighedspolitik? En interviewanalyse. / Sørensen, Claus Hedegaard; Siren, Anu Kristiina.

    In: Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning, 2012.

    Research output: Contribution to journalConference articleResearch

    TY - GEN

    T1 - Hersker konsensus i dansk hastighedspolitik? En interviewanalyse

    AU - Sørensen, Claus Hedegaard

    AU - Siren, Anu Kristiina

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Hastighed betegnes ofte som det største problem for at forbedre trafiksikkerheden. Derfor er fokus i dette paper på dansk national hastighedspolitik. Spørgsmålet er i hvilket omfang hastighedspolitikken i dag er præget af enighed eller uenighed blandt de politiske partier i Folketinget. For at besvare spørgsmålet er semistrukturerede, kvalitative forskningsinterviews gennemført med en repræsentant for hvert parti Folke-tinget. Analysen viser, at der hersker relativt stor aktuel konsensus om såvel mål og værdier som midler i hastighedspolitikken, om end nogle uenigheder består. Det gælder den rette kombination og prioritering af sikkerhed, fremkommelighed og miljø som mål og værdier for hastighedspolitikken, og det gælder i lidt større grad hastighedsgrænserne, mens der er ret stor konsensus om kontrol og sanktioner. Samlet set er hastighedspolitikken karakteriseret ved relativ stærk konsensus.

    AB - Hastighed betegnes ofte som det største problem for at forbedre trafiksikkerheden. Derfor er fokus i dette paper på dansk national hastighedspolitik. Spørgsmålet er i hvilket omfang hastighedspolitikken i dag er præget af enighed eller uenighed blandt de politiske partier i Folketinget. For at besvare spørgsmålet er semistrukturerede, kvalitative forskningsinterviews gennemført med en repræsentant for hvert parti Folke-tinget. Analysen viser, at der hersker relativt stor aktuel konsensus om såvel mål og værdier som midler i hastighedspolitikken, om end nogle uenigheder består. Det gælder den rette kombination og prioritering af sikkerhed, fremkommelighed og miljø som mål og værdier for hastighedspolitikken, og det gælder i lidt større grad hastighedsgrænserne, mens der er ret stor konsensus om kontrol og sanktioner. Samlet set er hastighedspolitikken karakteriseret ved relativ stærk konsensus.

    M3 - Konferenceartikel

    JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    SN - 1603-9696

    ER -