Handlekomptence og demokratisk dannelse

Monica Carlsson, Birgitte Hoffmann

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Dette bidrag rejser, med afsæt i eksempler fra miljøundervisningen, en diskussion af skolens og elevernes rolle i samfundet. Der argumenteres for, at der i forlængelse af udviklingstendenser inden for styring og planlægning i samfundet udvikles nye muligheder for demokratisk dannelse og deltagelse. Desuden diskuteres forskellige forståelser af forholdet mellem uddannelse og demokrati i relation til handlekompetence.
    Original languageDanish
    Title of host publicationEssays om undervisning, didaktik og handlekompetence : Inspired by Karsten Schnack
    EditorsKari Kragh Blume Dahl, Jeppe Læssøe
    Number of pages190
    Place of PublicationCopenhagen
    PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus University
    Publication date2011
    Pages119-128
    ISBN (Print)978-87-7430-229-2
    Publication statusPublished - 2011

    Bibliographical note

    English Title: Action Competence and Democratic Education

    Keywords

    • Action competence
    • Environmental education
    • Democracy

    Cite this