TY - RPRT
T1 - FV-projektet - model til Forebyggende Virksomhedsstrategier i SMV’er (også kaldet Produktivitet og Trivsel - projektet)
AU - Ipsen, Christine
AU - Poulsen, Signe
AU - Gish, Liv
N1 - Projektet er støttet af Arbejdsmiljøforskningsfondet. Projektnummer: 13-2009-03
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Baggrund: Mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) oplever i disse år udfordringer, der knytter sig
til det psykiske arbejdsmiljø. Virksomheder, der beskæftiger sig med eksempelvis industriel service,
reparation og vedligehold kommer ud for, at deres medarbejdere bliver belastet af forhold som højt
arbejdspres, kundehåndtering og kommunikation med mere. Små og mellemstore informations- og
kommunikations-teknologi-virksomheder (IKT), og særligt IT-konsulent-virksomheder, står også
over for en række udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø. Det er især høje krav i arbejdet,
dårlig planlægning, skarpe deadlines og projektledelse, der udgør de væsentligste problemer. Begge
virksomhedsgrupper peger på, at udfordringerne kan lede til arbejdsrelateret stress, øget sygefravær,
nedsat produktivitet med mere.
Ændringerne i Arbejdsmiljøloven i oktober 2010 lægger op til, at virksomhederne kan indføre
nye måder at drive den daglige ledelse og organisering af arbejdet, herunder arbejdsmiljøarbejdet.
Det har åbnet nye muligheder for, at virksomhederne kan integrere hensynet til det psykiske
arbejdsmiljø i det daglige arbejde, og at organiseringen passer til den enkelte virksomheds behov og
organisatoriske design. Mange SMV’er har adgang til virkemidler, så de kan udvikle og
gennemføre forebyggende strategier i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Men de mangler
procesværktøjer til stresshåndtering og står usikre overfor opgaven. Typisk
har virksomhederne heller ikke adgang til interne ressourcepersoner, der kan drive, forankre og
skabe synlighed i forbindelse med forandringerne.
Formål og forskningsspørgsmål: Formålet med udviklingsprojektet var: at designe og afprøve en model (FV-modellen) til at udvikle
forebyggende virksomhedsstrategier.
Projektet har haft til formål at besvare følgende spørgsmål:
1. Hvilke arbejdsmæssige og ledelsesmæssige forhold er nødvendige for at SMV’er bliver i
stand til at gennemføre en kollektiv proces, hvor virksomhederne selv udvikler, gennemfører
og forankrer nye forebyggende strategier og indsatser, der skal forbedre det psykiske
arbejdsmiljø?
Derudover er der blevet formuleret en række forskningsspørgsmål i forbindelse med udarbejdelsen
af konference papirer og tidskriftsartikler.
Metode: Udviklingsprojektet bestod af tre dele: en designdel, en udviklings- og testdel, samt en analysedel.
Under projektets første del designede vi en model som SMV’erne kunne anvende i forebyggelsen af
stress. Modellen var baseret på tidligere forskningsprojekterfaringer fra ”Videnarbejde og Stres –
mellem begejstring og belastning” (Projektnummer 4-2006-04) projektet samt teorier om
organisatoriske interventioner med deltagelse af medarbejdere og ledere. Resultatet af designdelen
var et prospekt som case virksomhederne blev præsenteret for ved det første besøg. Prospektet
indeholdt forudsætningerne for deltagelse, den konkrete model samt hvad vi forventede at
virksomhederne kunne få ud af at deltage. Modellen – betegnet PoWRS - blev i udviklings- og
testdelen af projektet anvendt i fire case virksomheder i en eller flere specifikke afdelinger. Med
støtte fra forskerteamet udviklede hver afdeling, over en seks måneders periode, konkrete
forebyggelsesindsatser med afsæt i organisatoriske og ledelsesmæssige ændringer.
Forskerteamet kom på jævnlige besøg undervejs i forløbet og gennemførte interviews med
Ledere og medarbejdere. Interviewene har givet forskerteamet viden om muligheder og barrierer i
processen samt interne aktørers rolle, kompetencebehov og udfordringer. Endvidere blev der
gennemført online-surveys med fokus på forventninger og konkrete oplevelser af processen og de
dertil afledte konsekvenser.
I analysedelen af projektet blev data fra de fire virksomheder bearbejdet ved først at få
transskriberet alle interviews hvorefter de blev kodet med kodningsværktøjet NVivo. Data og den
efterfølgende analyse er blevet dokumenteret i konferencepapirer og tidsskriftsartikler.
Resultater: Der var ingen af de fire virksomheder, som udelukkende havde et mål om forbedring af det
psykiske arbejdsmiljø, derimod havde man et ønske om at få koblet produktivitet og trivsel Så på
kort sigt har modellen bidraget til konkrete arbejds- og ledelsesmæssige ændringer, der har afsæt i
at ”få mere af det der begejstrer”. På lang sigt har modelanvendelsen bidraget til en lokal
kompetenceopbygning i de tre virksomheder, opbygget gennem anvendelsen af modellen og de
fælles forandringsprocesser med fokus på arbejdet. I denfjerde virksomhed nåede man ikke at
opbygge denne kompetence til fulde, da man valgte at stoppe projektet midt i forløbet grundet
faldende ordretilgang, opsigelser m.m.
I de virksomheder hvor projektet blev gennemført har har dette projekt vist, hvordan SMV’er på
længere sigt kan håndtere det faktum, at de som oftest ikke har eksplicitte proceskompetencer ansat,
til gengæld har ansatte, med skjulte proceskompetencer, der med fordel kan inddrages i en
forandringsproces.
AB - Baggrund: Mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) oplever i disse år udfordringer, der knytter sig
til det psykiske arbejdsmiljø. Virksomheder, der beskæftiger sig med eksempelvis industriel service,
reparation og vedligehold kommer ud for, at deres medarbejdere bliver belastet af forhold som højt
arbejdspres, kundehåndtering og kommunikation med mere. Små og mellemstore informations- og
kommunikations-teknologi-virksomheder (IKT), og særligt IT-konsulent-virksomheder, står også
over for en række udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø. Det er især høje krav i arbejdet,
dårlig planlægning, skarpe deadlines og projektledelse, der udgør de væsentligste problemer. Begge
virksomhedsgrupper peger på, at udfordringerne kan lede til arbejdsrelateret stress, øget sygefravær,
nedsat produktivitet med mere.
Ændringerne i Arbejdsmiljøloven i oktober 2010 lægger op til, at virksomhederne kan indføre
nye måder at drive den daglige ledelse og organisering af arbejdet, herunder arbejdsmiljøarbejdet.
Det har åbnet nye muligheder for, at virksomhederne kan integrere hensynet til det psykiske
arbejdsmiljø i det daglige arbejde, og at organiseringen passer til den enkelte virksomheds behov og
organisatoriske design. Mange SMV’er har adgang til virkemidler, så de kan udvikle og
gennemføre forebyggende strategier i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Men de mangler
procesværktøjer til stresshåndtering og står usikre overfor opgaven. Typisk
har virksomhederne heller ikke adgang til interne ressourcepersoner, der kan drive, forankre og
skabe synlighed i forbindelse med forandringerne.
Formål og forskningsspørgsmål: Formålet med udviklingsprojektet var: at designe og afprøve en model (FV-modellen) til at udvikle
forebyggende virksomhedsstrategier.
Projektet har haft til formål at besvare følgende spørgsmål:
1. Hvilke arbejdsmæssige og ledelsesmæssige forhold er nødvendige for at SMV’er bliver i
stand til at gennemføre en kollektiv proces, hvor virksomhederne selv udvikler, gennemfører
og forankrer nye forebyggende strategier og indsatser, der skal forbedre det psykiske
arbejdsmiljø?
Derudover er der blevet formuleret en række forskningsspørgsmål i forbindelse med udarbejdelsen
af konference papirer og tidskriftsartikler.
Metode: Udviklingsprojektet bestod af tre dele: en designdel, en udviklings- og testdel, samt en analysedel.
Under projektets første del designede vi en model som SMV’erne kunne anvende i forebyggelsen af
stress. Modellen var baseret på tidligere forskningsprojekterfaringer fra ”Videnarbejde og Stres –
mellem begejstring og belastning” (Projektnummer 4-2006-04) projektet samt teorier om
organisatoriske interventioner med deltagelse af medarbejdere og ledere. Resultatet af designdelen
var et prospekt som case virksomhederne blev præsenteret for ved det første besøg. Prospektet
indeholdt forudsætningerne for deltagelse, den konkrete model samt hvad vi forventede at
virksomhederne kunne få ud af at deltage. Modellen – betegnet PoWRS - blev i udviklings- og
testdelen af projektet anvendt i fire case virksomheder i en eller flere specifikke afdelinger. Med
støtte fra forskerteamet udviklede hver afdeling, over en seks måneders periode, konkrete
forebyggelsesindsatser med afsæt i organisatoriske og ledelsesmæssige ændringer.
Forskerteamet kom på jævnlige besøg undervejs i forløbet og gennemførte interviews med
Ledere og medarbejdere. Interviewene har givet forskerteamet viden om muligheder og barrierer i
processen samt interne aktørers rolle, kompetencebehov og udfordringer. Endvidere blev der
gennemført online-surveys med fokus på forventninger og konkrete oplevelser af processen og de
dertil afledte konsekvenser.
I analysedelen af projektet blev data fra de fire virksomheder bearbejdet ved først at få
transskriberet alle interviews hvorefter de blev kodet med kodningsværktøjet NVivo. Data og den
efterfølgende analyse er blevet dokumenteret i konferencepapirer og tidsskriftsartikler.
Resultater: Der var ingen af de fire virksomheder, som udelukkende havde et mål om forbedring af det
psykiske arbejdsmiljø, derimod havde man et ønske om at få koblet produktivitet og trivsel Så på
kort sigt har modellen bidraget til konkrete arbejds- og ledelsesmæssige ændringer, der har afsæt i
at ”få mere af det der begejstrer”. På lang sigt har modelanvendelsen bidraget til en lokal
kompetenceopbygning i de tre virksomheder, opbygget gennem anvendelsen af modellen og de
fælles forandringsprocesser med fokus på arbejdet. I denfjerde virksomhed nåede man ikke at
opbygge denne kompetence til fulde, da man valgte at stoppe projektet midt i forløbet grundet
faldende ordretilgang, opsigelser m.m.
I de virksomheder hvor projektet blev gennemført har har dette projekt vist, hvordan SMV’er på
længere sigt kan håndtere det faktum, at de som oftest ikke har eksplicitte proceskompetencer ansat,
til gengæld har ansatte, med skjulte proceskompetencer, der med fordel kan inddrages i en
forandringsproces.
M3 - Rapport
BT - FV-projektet - model til Forebyggende Virksomhedsstrategier i SMV’er (også kaldet Produktivitet og Trivsel - projektet)
PB - DTU Management Engineering
ER -