Fremtidens S-bane i København

Alex Landex, Niels Wellendorf

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsCommunication

    6376 Downloads (Pure)

    Abstract

    Boulevardbanens nærtrafikspor mellem København H og Østerport åbnede for trafik i 1921, men kapaciteten på banen var hurtigt brugt op. Efterfølgende er banen blevet opgraderet flere gange med nye sikringsanlæg og nye elektriske S-tog, så der i dag kører ca. 10 gange så mange tog som i 1921. I dag er der fortsat kapacitetsproblemer på Boulevardbanen, hvilket påvirker hele S-banesystemet i København, men på grund af den tætte togfølge er der efterhånden ikke flere muligheder for kapacitetsudvidelser på banen. Derfor beskriver denne artikel muligheden for at udvide kapaciteten ved at bygge en ny S-baneforbindelse gennem København. Den foreslåede S-baneforbindelse gennem København vil muliggøre at køre flere og hurtigere S-tog på hele S-banenettet og dermed fungere som en hurtig og effektiv fødelinje til både den eksisterende metro og den kommende ringmetro. Endvidere vil den foreslåede S-bane S-togsbetjene nye hidtil ikke S-banebetjente områder i København. På denne måde kan der sikres en mere attraktiv kollektiv trafikbetjening i såvel det centrale København som i hel S-banens opland. Kombineres den foreslåede S-bane gennem København med overhalingsspor på S-banefingrene mod Hillerød, Frederikssund og Køge vil der kunne sikres en endnu hurtigere og mere effektiv S-banebetjening af de større Købstæder i Hovedstadsområdet.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTrafikdage
    Publication date2008
    Publication statusPublished - 2008
    EventTrafikdage på Aalborg Universitet 2008 - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
    Duration: 25 Aug 200826 Aug 2008

    Conference

    ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet 2008
    LocationAalborg Universitet
    Country/TerritoryDenmark
    CityAalborg
    Period25/08/200826/08/2008

    Cite this