Formulering af læringsmål for kandidatspecialer ved DTU Management

Inspirationsnotat til nystartede kandidatspecialestuderende udarbejdet for DTU Managements institutstudienævn

Claus Thorp Hansen, Birgitte Rasmussen, Hector Nøhr Hinz

    Research output: Memorandum/expositionMemorandum

    5091 Downloads (Pure)

    Abstract

    Indledning Læringsmål er normalt formuleret, når du deltager i et DTU kursus. Det er nemlig lærerens opgave at formulere læringsmål og efter kurset vurdere din opfyldelse af læringsmålene ved bedømmelse af din eksamen eller afløsningsopgave. I kandidatspecialer er det imidlertid anderledes. Der står i DTU’s studie-håndbog: ”Læringsmål for kandidatspecialet indgår som en del af vejledningen”, hvilket giver dig mulighed for – naturligvis i samarbejde med din vejleder – at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. Der er mindst tre gode grunde til at være omhyggelig med at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. For det første skal læringsmålene hjælpe dig med at finde en fornuftig fremgangsmåde i kandidatspecialet. For det andet er læringsmålene med til at beskrive, hvad du bedømmes på, når rapporten er afleveret, og du fremlægger og forsvarer dit kandidat-speciale. For det tredje er læringsmålene en måde at beskrive, hvad du har lært og kan, og dette er vigtigt at være bevidst om, når du søger job som nyuddannet civilingeniør. Det er altså vigtigt, at du formulerer præcise og anvendelige læringsmål for dit kandidatspeciale. Dette notat er skrevet for at hjælpe dig med dette. Notatet behandler krav til læringsmål, eksempler på læringsmål og de generelle bedømmelseskriterier, som DTU Management har defineret, samt sidst men ikke mindst nogle nyttige husketing vedrørende din aflevering af kandidatspeciale og bedømmelsen af det. DTU Management, april 2009 Claus Thorp Hansen Birgitte Rasmussen Hector Nøhr Hinz
    Original languageDanish
    Publication date2009
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this

    @misc{f7b58ca1c3bd48f681037a485ed3b244,
    title = "Formulering af l{\ae}ringsm{\aa}l for kandidatspecialer ved DTU Management: Inspirationsnotat til nystartede kandidatspecialestuderende udarbejdet for DTU Managements institutstudien{\ae}vn",
    abstract = "Indledning L{\ae}ringsm{\aa}l er normalt formuleret, n{\aa}r du deltager i et DTU kursus. Det er nemlig l{\ae}rerens opgave at formulere l{\ae}ringsm{\aa}l og efter kurset vurdere din opfyldelse af l{\ae}ringsm{\aa}lene ved bed{\o}mmelse af din eksamen eller afl{\o}sningsopgave. I kandidatspecialer er det imidlertid anderledes. Der st{\aa}r i DTU’s studie-h{\aa}ndbog: ”L{\ae}ringsm{\aa}l for kandidatspecialet indg{\aa}r som en del af vejledningen”, hvilket giver dig mulighed for – naturligvis i samarbejde med din vejleder – at formulere l{\ae}ringsm{\aa}l for dit kandidatspeciale. Der er mindst tre gode grunde til at v{\ae}re omhyggelig med at formulere l{\ae}ringsm{\aa}l for dit kandidatspeciale. For det f{\o}rste skal l{\ae}ringsm{\aa}lene hj{\ae}lpe dig med at finde en fornuftig fremgangsm{\aa}de i kandidatspecialet. For det andet er l{\ae}ringsm{\aa}lene med til at beskrive, hvad du bed{\o}mmes p{\aa}, n{\aa}r rapporten er afleveret, og du freml{\ae}gger og forsvarer dit kandidat-speciale. For det tredje er l{\ae}ringsm{\aa}lene en m{\aa}de at beskrive, hvad du har l{\ae}rt og kan, og dette er vigtigt at v{\ae}re bevidst om, n{\aa}r du s{\o}ger job som nyuddannet civilingeni{\o}r. Det er alts{\aa} vigtigt, at du formulerer pr{\ae}cise og anvendelige l{\ae}ringsm{\aa}l for dit kandidatspeciale. Dette notat er skrevet for at hj{\ae}lpe dig med dette. Notatet behandler krav til l{\ae}ringsm{\aa}l, eksempler p{\aa} l{\ae}ringsm{\aa}l og de generelle bed{\o}mmelseskriterier, som DTU Management har defineret, samt sidst men ikke mindst nogle nyttige husketing vedr{\o}rende din aflevering af kandidatspeciale og bed{\o}mmelsen af det. DTU Management, april 2009 Claus Thorp Hansen Birgitte Rasmussen Hector N{\o}hr Hinz",
    author = "Hansen, {Claus Thorp} and Birgitte Rasmussen and Hinz, {Hector N{\o}hr}",
    year = "2009",
    language = "Dansk",

    }

    TY - GEN

    T1 - Formulering af læringsmål for kandidatspecialer ved DTU Management

    T2 - Inspirationsnotat til nystartede kandidatspecialestuderende udarbejdet for DTU Managements institutstudienævn

    AU - Hansen, Claus Thorp

    AU - Rasmussen, Birgitte

    AU - Hinz, Hector Nøhr

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Indledning Læringsmål er normalt formuleret, når du deltager i et DTU kursus. Det er nemlig lærerens opgave at formulere læringsmål og efter kurset vurdere din opfyldelse af læringsmålene ved bedømmelse af din eksamen eller afløsningsopgave. I kandidatspecialer er det imidlertid anderledes. Der står i DTU’s studie-håndbog: ”Læringsmål for kandidatspecialet indgår som en del af vejledningen”, hvilket giver dig mulighed for – naturligvis i samarbejde med din vejleder – at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. Der er mindst tre gode grunde til at være omhyggelig med at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. For det første skal læringsmålene hjælpe dig med at finde en fornuftig fremgangsmåde i kandidatspecialet. For det andet er læringsmålene med til at beskrive, hvad du bedømmes på, når rapporten er afleveret, og du fremlægger og forsvarer dit kandidat-speciale. For det tredje er læringsmålene en måde at beskrive, hvad du har lært og kan, og dette er vigtigt at være bevidst om, når du søger job som nyuddannet civilingeniør. Det er altså vigtigt, at du formulerer præcise og anvendelige læringsmål for dit kandidatspeciale. Dette notat er skrevet for at hjælpe dig med dette. Notatet behandler krav til læringsmål, eksempler på læringsmål og de generelle bedømmelseskriterier, som DTU Management har defineret, samt sidst men ikke mindst nogle nyttige husketing vedrørende din aflevering af kandidatspeciale og bedømmelsen af det. DTU Management, april 2009 Claus Thorp Hansen Birgitte Rasmussen Hector Nøhr Hinz

    AB - Indledning Læringsmål er normalt formuleret, når du deltager i et DTU kursus. Det er nemlig lærerens opgave at formulere læringsmål og efter kurset vurdere din opfyldelse af læringsmålene ved bedømmelse af din eksamen eller afløsningsopgave. I kandidatspecialer er det imidlertid anderledes. Der står i DTU’s studie-håndbog: ”Læringsmål for kandidatspecialet indgår som en del af vejledningen”, hvilket giver dig mulighed for – naturligvis i samarbejde med din vejleder – at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. Der er mindst tre gode grunde til at være omhyggelig med at formulere læringsmål for dit kandidatspeciale. For det første skal læringsmålene hjælpe dig med at finde en fornuftig fremgangsmåde i kandidatspecialet. For det andet er læringsmålene med til at beskrive, hvad du bedømmes på, når rapporten er afleveret, og du fremlægger og forsvarer dit kandidat-speciale. For det tredje er læringsmålene en måde at beskrive, hvad du har lært og kan, og dette er vigtigt at være bevidst om, når du søger job som nyuddannet civilingeniør. Det er altså vigtigt, at du formulerer præcise og anvendelige læringsmål for dit kandidatspeciale. Dette notat er skrevet for at hjælpe dig med dette. Notatet behandler krav til læringsmål, eksempler på læringsmål og de generelle bedømmelseskriterier, som DTU Management har defineret, samt sidst men ikke mindst nogle nyttige husketing vedrørende din aflevering af kandidatspeciale og bedømmelsen af det. DTU Management, april 2009 Claus Thorp Hansen Birgitte Rasmussen Hector Nøhr Hinz

    M3 - Faglig redegørelse

    ER -