Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. kørselssimulatortræning

Liva Abele, Laila Marianne Martinussen, Sonja Haustein, Mette Møller

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    51 Downloads (Pure)

    Abstract

    Unge bilister forbliver overrepræsenterede i trafikulykkesstatistikker. Bilisters evne til at identificere potentielle risikosituationer samt til at reagere adækvat i disse situationer forbedres gradvist baseret på erfaring med håndtering af en bred vifte af trafikale situationer. Internationalt betegnes denne evne ofte som hazard perception skills (HPS). Formålet med denne undersøgelse er at afdække, om yngre bilisters HPS i fodgængerrelaterede situationer kan forbedres gennem et specialdesignet træningsforløb, gennemført i en kørselssimulator. Træningsforløbet omfattede en kombination af træningskørsel i en kørselssimulator, en video med et lydspor med ekspertkommentarer vedr. bilkørsel samt en afspilning af deltagernes egen træningskørsel. 30 unge bilister modtog træning og deres resultater blev sammenlignet med 30 utrænede bilister. Sammenligningen blev baseret på deres visuelle fikseringer og køreadfærd i forskellige fodgængerrelaterede situationer af varierende kompleksitet. Resultaterne viste, at trænede bilister reagerede på en af tre skjulte farer ved at reducere hastigheden, mens utrænede bilister ikke gjorde. Analysen af deltageres visuelle fikseringer viste, at de trænede bilister oftere fikserede på steder, hvor farer kunne være skjult. Derudover havde trænede bilister en lavere selvvurderet HPS efter træningen end før træningen. Interventionen havde en positiv effekt med hensyn til at forbedre bilisternes kørehastighed og visuelle fikseringer i potentielt kritiske fodgængerrelaterede situationer, hvilket kræver mere avancerede HPS. Resultaterne tyder på, at interventionen med fordel kan videreudvikles med henblik på at implementere et ekstra modul, som led i den køreskolebaserede køreundervisning, for at sikre nye bilister de bedst mulige HPS, når de får kørekørt.
    Original languageDanish
    JournalDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
    Volume2018
    Number of pages8
    ISSN1603-9696
    Publication statusPublished - 2018

    Cite this

    @article{8e3111c63f2740e282500d24a83584d1,
    title = "Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. k{\o}rselssimulatortr{\ae}ning",
    abstract = "Unge bilister forbliver overrepr{\ae}senterede i trafikulykkesstatistikker. Bilisters evne til at identificere potentielle risikosituationer samt til at reagere ad{\ae}kvat i disse situationer forbedres gradvist baseret p{\aa} erfaring med h{\aa}ndtering af en bred vifte af trafikale situationer. Internationalt betegnes denne evne ofte som hazard perception skills (HPS). Form{\aa}let med denne unders{\o}gelse er at afd{\ae}kke, om yngre bilisters HPS i fodg{\ae}ngerrelaterede situationer kan forbedres gennem et specialdesignet tr{\ae}ningsforl{\o}b, gennemf{\o}rt i en k{\o}rselssimulator. Tr{\ae}ningsforl{\o}bet omfattede en kombination af tr{\ae}ningsk{\o}rsel i en k{\o}rselssimulator, en video med et lydspor med ekspertkommentarer vedr. bilk{\o}rsel samt en afspilning af deltagernes egen tr{\ae}ningsk{\o}rsel. 30 unge bilister modtog tr{\ae}ning og deres resultater blev sammenlignet med 30 utr{\ae}nede bilister. Sammenligningen blev baseret p{\aa} deres visuelle fikseringer og k{\o}readf{\ae}rd i forskellige fodg{\ae}ngerrelaterede situationer af varierende kompleksitet. Resultaterne viste, at tr{\ae}nede bilister reagerede p{\aa} en af tre skjulte farer ved at reducere hastigheden, mens utr{\ae}nede bilister ikke gjorde. Analysen af deltageres visuelle fikseringer viste, at de tr{\ae}nede bilister oftere fikserede p{\aa} steder, hvor farer kunne v{\ae}re skjult. Derudover havde tr{\ae}nede bilister en lavere selvvurderet HPS efter tr{\ae}ningen end f{\o}r tr{\ae}ningen. Interventionen havde en positiv effekt med hensyn til at forbedre bilisternes k{\o}rehastighed og visuelle fikseringer i potentielt kritiske fodg{\ae}ngerrelaterede situationer, hvilket kr{\ae}ver mere avancerede HPS. Resultaterne tyder p{\aa}, at interventionen med fordel kan videreudvikles med henblik p{\aa} at implementere et ekstra modul, som led i den k{\o}reskolebaserede k{\o}reundervisning, for at sikre nye bilister de bedst mulige HPS, n{\aa}r de f{\aa}r k{\o}rek{\o}rt.",
    author = "Liva Abele and Martinussen, {Laila Marianne} and Sonja Haustein and Mette M{\o}ller",
    year = "2018",
    language = "Dansk",
    volume = "2018",
    journal = "Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning",
    issn = "1603-9696",
    publisher = "Division for Transportation Engineering, AAU",

    }

    Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. kørselssimulatortræning. / Abele, Liva; Martinussen, Laila Marianne; Haustein, Sonja; Møller, Mette.

    In: Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning, Vol. 2018, 2018.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. kørselssimulatortræning

    AU - Abele, Liva

    AU - Martinussen, Laila Marianne

    AU - Haustein, Sonja

    AU - Møller, Mette

    PY - 2018

    Y1 - 2018

    N2 - Unge bilister forbliver overrepræsenterede i trafikulykkesstatistikker. Bilisters evne til at identificere potentielle risikosituationer samt til at reagere adækvat i disse situationer forbedres gradvist baseret på erfaring med håndtering af en bred vifte af trafikale situationer. Internationalt betegnes denne evne ofte som hazard perception skills (HPS). Formålet med denne undersøgelse er at afdække, om yngre bilisters HPS i fodgængerrelaterede situationer kan forbedres gennem et specialdesignet træningsforløb, gennemført i en kørselssimulator. Træningsforløbet omfattede en kombination af træningskørsel i en kørselssimulator, en video med et lydspor med ekspertkommentarer vedr. bilkørsel samt en afspilning af deltagernes egen træningskørsel. 30 unge bilister modtog træning og deres resultater blev sammenlignet med 30 utrænede bilister. Sammenligningen blev baseret på deres visuelle fikseringer og køreadfærd i forskellige fodgængerrelaterede situationer af varierende kompleksitet. Resultaterne viste, at trænede bilister reagerede på en af tre skjulte farer ved at reducere hastigheden, mens utrænede bilister ikke gjorde. Analysen af deltageres visuelle fikseringer viste, at de trænede bilister oftere fikserede på steder, hvor farer kunne være skjult. Derudover havde trænede bilister en lavere selvvurderet HPS efter træningen end før træningen. Interventionen havde en positiv effekt med hensyn til at forbedre bilisternes kørehastighed og visuelle fikseringer i potentielt kritiske fodgængerrelaterede situationer, hvilket kræver mere avancerede HPS. Resultaterne tyder på, at interventionen med fordel kan videreudvikles med henblik på at implementere et ekstra modul, som led i den køreskolebaserede køreundervisning, for at sikre nye bilister de bedst mulige HPS, når de får kørekørt.

    AB - Unge bilister forbliver overrepræsenterede i trafikulykkesstatistikker. Bilisters evne til at identificere potentielle risikosituationer samt til at reagere adækvat i disse situationer forbedres gradvist baseret på erfaring med håndtering af en bred vifte af trafikale situationer. Internationalt betegnes denne evne ofte som hazard perception skills (HPS). Formålet med denne undersøgelse er at afdække, om yngre bilisters HPS i fodgængerrelaterede situationer kan forbedres gennem et specialdesignet træningsforløb, gennemført i en kørselssimulator. Træningsforløbet omfattede en kombination af træningskørsel i en kørselssimulator, en video med et lydspor med ekspertkommentarer vedr. bilkørsel samt en afspilning af deltagernes egen træningskørsel. 30 unge bilister modtog træning og deres resultater blev sammenlignet med 30 utrænede bilister. Sammenligningen blev baseret på deres visuelle fikseringer og køreadfærd i forskellige fodgængerrelaterede situationer af varierende kompleksitet. Resultaterne viste, at trænede bilister reagerede på en af tre skjulte farer ved at reducere hastigheden, mens utrænede bilister ikke gjorde. Analysen af deltageres visuelle fikseringer viste, at de trænede bilister oftere fikserede på steder, hvor farer kunne være skjult. Derudover havde trænede bilister en lavere selvvurderet HPS efter træningen end før træningen. Interventionen havde en positiv effekt med hensyn til at forbedre bilisternes kørehastighed og visuelle fikseringer i potentielt kritiske fodgængerrelaterede situationer, hvilket kræver mere avancerede HPS. Resultaterne tyder på, at interventionen med fordel kan videreudvikles med henblik på at implementere et ekstra modul, som led i den køreskolebaserede køreundervisning, for at sikre nye bilister de bedst mulige HPS, når de får kørekørt.

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2018

    JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    SN - 1603-9696

    ER -