TY - RPRT
T1 - Fiberforstærket trykbeholder med polymerliner - tæthed over for brint
AU - Lystrup, Aage
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Til et af de danske brintbilprojekter under Energistyrelsens BRINT-Program-98 blev der som brintlager til montering i bilerne benyttet 6 stk. trykbeholdere til opbevaring af komprimeret brint. For at spare energi skulle beholderne være så lette sommuligt, og der blev derfor benyttet fiberforstærkede trykbeholdere, som dog er forsynet med en indvendig metalliner for at gøre dem helt tætte over for brint. Af konstruktionsmæssige årsager har lineren en relativ stor godstykkelse, og det betyder atlineren udgør en stor del af beholdervægten. Som eksempel kan nævnes, at en 9-liters kulfiberforstærket beholder til 30 MPa vejer 4,8 kg, hvoraf 2,4 kg udgøres af en aluminiumliner. Stor vægtbesparelse kan opnås, hvis metallineren erstattes af enpolymerliner, men det betyder samtidigt, at der vil diffundere brint ud igennem beholdervæggen. Brintdiffusionen kan dog reduceres kraftigt ved at benytte metalliserede polymerlinere. Under BRINT-Program-98 blev der udført målinger af tæthed over forbrint på små fiberforstærkede trykbeholdere med polymerliner med og uden metallisering. Siden projektets afslutning i 2000 er beholdernes brinttab fulgt løbende, og nærværende rapport er en opdatering af en intern projektrapport fra det tidligere projekt. I projektet ”Letvægtslager til brintbil” under BRINT-Program-98 deltog IRD A/S og Forskningscenter Risø. I indeværende projekt ”Lagring af brint i avancerede højtryksbeholdere” under PSO-F&U 2005 deltager Teknologisk Institut, Eltra System, Roug A/S ogForskningscenter Risø
AB - Til et af de danske brintbilprojekter under Energistyrelsens BRINT-Program-98 blev der som brintlager til montering i bilerne benyttet 6 stk. trykbeholdere til opbevaring af komprimeret brint. For at spare energi skulle beholderne være så lette sommuligt, og der blev derfor benyttet fiberforstærkede trykbeholdere, som dog er forsynet med en indvendig metalliner for at gøre dem helt tætte over for brint. Af konstruktionsmæssige årsager har lineren en relativ stor godstykkelse, og det betyder atlineren udgør en stor del af beholdervægten. Som eksempel kan nævnes, at en 9-liters kulfiberforstærket beholder til 30 MPa vejer 4,8 kg, hvoraf 2,4 kg udgøres af en aluminiumliner. Stor vægtbesparelse kan opnås, hvis metallineren erstattes af enpolymerliner, men det betyder samtidigt, at der vil diffundere brint ud igennem beholdervæggen. Brintdiffusionen kan dog reduceres kraftigt ved at benytte metalliserede polymerlinere. Under BRINT-Program-98 blev der udført målinger af tæthed over forbrint på små fiberforstærkede trykbeholdere med polymerliner med og uden metallisering. Siden projektets afslutning i 2000 er beholdernes brinttab fulgt løbende, og nærværende rapport er en opdatering af en intern projektrapport fra det tidligere projekt. I projektet ”Letvægtslager til brintbil” under BRINT-Program-98 deltog IRD A/S og Forskningscenter Risø. I indeværende projekt ”Lagring af brint i avancerede højtryksbeholdere” under PSO-F&U 2005 deltager Teknologisk Institut, Eltra System, Roug A/S ogForskningscenter Risø
KW - 5-I nano
KW - Risø-R-1535
KW - Risø-R-1535(DA)
M3 - Rapport
SN - 87-550-3475-6
T3 - Denmark. Forskningscenter Risoe. Risoe-R
BT - Fiberforstærket trykbeholder med polymerliner - tæthed over for brint
PB - Risø National Laboratory
CY - Roskilde
ER -