Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

Abstract

En knallert 30 er i mange sammenhænge et praktisk og fleksibelt transportmiddel. At køre på knallert indebærer imidlertid også en relativ stor risiko. Førere af tohjulede motorkøretøjer er blandt de mest udsatte i trafikken, og risikoen for alvorlig tilskadekomst eller død er større for førere af knallert 30 end for førere af andre transportformer. Den eksisterende viden om ulykkesinvolvering og risikoadfærd blandt unge knallertkørere er meget begrænset. Eksisterende viden tyder dog på, at færdselsforseelser har en central betydning. Formålet med den analyse, der præsenteres her, var derfor at afdække overbevisninger bag unge knallertkøreres involvering i færdselsforseelser. Analysen er baseret på fire fokusgruppeinterview med i alt 35 unge knallertkørere. Interviewene blev transskriberet og kodet i Atlas.ti.8. Theory of Planned Behavior (TPB) udgjorde den teoretiske ramme, og analysen havde fokus på identifikation af bagvedliggende overbevisninger mht. aspekterne: holdning, subjektive normer og oplevelse af kontrol. Analysen identificerede en række fordele og ulemper forbundet med færdselsforseelser. Analysen viste endvidere, at forseelserne blev understøttet af subjektive normer primært blandt kammerater men også i nogen udstrækning blandt forældre. Endelig identificerede analysen en række kontroloverbevisninger, der understøttede forseelserne, idet de bidrog til de unge knallertkøreres tro på, at de identificerede ulemper forbundet med færdselsforseelser i stor udstrækning kunne overvindes. Resultaterne er relevante for udarbejdelse af forebyggende tiltag.
Original languageDanish
Title of host publicationProceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Number of pages13
Publication date2019
Publication statusPublished - 2019
EventTrafikdage 2019 - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
Duration: 26 Aug 201927 Aug 2019

Conference

ConferenceTrafikdage 2019
LocationAalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period26/08/201927/08/2019
SeriesDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
ISSN1603-9696

Cite this

Møller, M., Bonde, N. S., & Krogh Andersen, S. K. (2019). Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger. In Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
Møller, Mette ; Bonde, Nanna Skou ; Krogh Andersen, Sandra Kristina. / Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University. 2019. (Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning).
@inproceedings{87dcaf2b691f469ebfe4041129b24a75,
title = "F{\ae}rdselsforseelser blandt unge knallertk{\o}rere - bagvedliggende overbevisninger",
abstract = "En knallert 30 er i mange sammenh{\ae}nge et praktisk og fleksibelt transportmiddel. At k{\o}re p{\aa} knallert indeb{\ae}rer imidlertid ogs{\aa} en relativ stor risiko. F{\o}rere af tohjulede motork{\o}ret{\o}jer er blandt de mest udsatte i trafikken, og risikoen for alvorlig tilskadekomst eller d{\o}d er st{\o}rre for f{\o}rere af knallert 30 end for f{\o}rere af andre transportformer. Den eksisterende viden om ulykkesinvolvering og risikoadf{\ae}rd blandt unge knallertk{\o}rere er meget begr{\ae}nset. Eksisterende viden tyder dog p{\aa}, at f{\ae}rdselsforseelser har en central betydning. Form{\aa}let med den analyse, der pr{\ae}senteres her, var derfor at afd{\ae}kke overbevisninger bag unge knallertk{\o}reres involvering i f{\ae}rdselsforseelser. Analysen er baseret p{\aa} fire fokusgruppeinterview med i alt 35 unge knallertk{\o}rere. Interviewene blev transskriberet og kodet i Atlas.ti.8. Theory of Planned Behavior (TPB) udgjorde den teoretiske ramme, og analysen havde fokus p{\aa} identifikation af bagvedliggende overbevisninger mht. aspekterne: holdning, subjektive normer og oplevelse af kontrol. Analysen identificerede en r{\ae}kke fordele og ulemper forbundet med f{\ae}rdselsforseelser. Analysen viste endvidere, at forseelserne blev underst{\o}ttet af subjektive normer prim{\ae}rt blandt kammerater men ogs{\aa} i nogen udstr{\ae}kning blandt for{\ae}ldre. Endelig identificerede analysen en r{\ae}kke kontroloverbevisninger, der underst{\o}ttede forseelserne, idet de bidrog til de unge knallertk{\o}reres tro p{\aa}, at de identificerede ulemper forbundet med f{\ae}rdselsforseelser i stor udstr{\ae}kning kunne overvindes. Resultaterne er relevante for udarbejdelse af forebyggende tiltag.",
author = "Mette M{\o}ller and Bonde, {Nanna Skou} and {Krogh Andersen}, {Sandra Kristina}",
year = "2019",
language = "Dansk",
booktitle = "Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",

}

Møller, M, Bonde, NS & Krogh Andersen, SK 2019, Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger. in Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University. Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning, Trafikdage 2019, Aalborg, Denmark, 26/08/2019.

Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger. / Møller, Mette; Bonde, Nanna Skou; Krogh Andersen, Sandra Kristina.

Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University. 2019. (Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger

AU - Møller, Mette

AU - Bonde, Nanna Skou

AU - Krogh Andersen, Sandra Kristina

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - En knallert 30 er i mange sammenhænge et praktisk og fleksibelt transportmiddel. At køre på knallert indebærer imidlertid også en relativ stor risiko. Førere af tohjulede motorkøretøjer er blandt de mest udsatte i trafikken, og risikoen for alvorlig tilskadekomst eller død er større for førere af knallert 30 end for førere af andre transportformer. Den eksisterende viden om ulykkesinvolvering og risikoadfærd blandt unge knallertkørere er meget begrænset. Eksisterende viden tyder dog på, at færdselsforseelser har en central betydning. Formålet med den analyse, der præsenteres her, var derfor at afdække overbevisninger bag unge knallertkøreres involvering i færdselsforseelser. Analysen er baseret på fire fokusgruppeinterview med i alt 35 unge knallertkørere. Interviewene blev transskriberet og kodet i Atlas.ti.8. Theory of Planned Behavior (TPB) udgjorde den teoretiske ramme, og analysen havde fokus på identifikation af bagvedliggende overbevisninger mht. aspekterne: holdning, subjektive normer og oplevelse af kontrol. Analysen identificerede en række fordele og ulemper forbundet med færdselsforseelser. Analysen viste endvidere, at forseelserne blev understøttet af subjektive normer primært blandt kammerater men også i nogen udstrækning blandt forældre. Endelig identificerede analysen en række kontroloverbevisninger, der understøttede forseelserne, idet de bidrog til de unge knallertkøreres tro på, at de identificerede ulemper forbundet med færdselsforseelser i stor udstrækning kunne overvindes. Resultaterne er relevante for udarbejdelse af forebyggende tiltag.

AB - En knallert 30 er i mange sammenhænge et praktisk og fleksibelt transportmiddel. At køre på knallert indebærer imidlertid også en relativ stor risiko. Førere af tohjulede motorkøretøjer er blandt de mest udsatte i trafikken, og risikoen for alvorlig tilskadekomst eller død er større for førere af knallert 30 end for førere af andre transportformer. Den eksisterende viden om ulykkesinvolvering og risikoadfærd blandt unge knallertkørere er meget begrænset. Eksisterende viden tyder dog på, at færdselsforseelser har en central betydning. Formålet med den analyse, der præsenteres her, var derfor at afdække overbevisninger bag unge knallertkøreres involvering i færdselsforseelser. Analysen er baseret på fire fokusgruppeinterview med i alt 35 unge knallertkørere. Interviewene blev transskriberet og kodet i Atlas.ti.8. Theory of Planned Behavior (TPB) udgjorde den teoretiske ramme, og analysen havde fokus på identifikation af bagvedliggende overbevisninger mht. aspekterne: holdning, subjektive normer og oplevelse af kontrol. Analysen identificerede en række fordele og ulemper forbundet med færdselsforseelser. Analysen viste endvidere, at forseelserne blev understøttet af subjektive normer primært blandt kammerater men også i nogen udstrækning blandt forældre. Endelig identificerede analysen en række kontroloverbevisninger, der understøttede forseelserne, idet de bidrog til de unge knallertkøreres tro på, at de identificerede ulemper forbundet med færdselsforseelser i stor udstrækning kunne overvindes. Resultaterne er relevante for udarbejdelse af forebyggende tiltag.

M3 - Konferencebidrag i proceedings

BT - Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

ER -

Møller M, Bonde NS, Krogh Andersen SK. Færdselsforseelser blandt unge knallertkørere - bagvedliggende overbevisninger. In Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University. 2019. (Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning).