Europæernes rejsevaner belyst igennem Ferie- og Forretningsrejseundersøgelserne

    Research output: Contribution to journalConference articleResearchpeer-review

    70 Downloads (Pure)

    Abstract

    Der er i dag kun en begrænset viden om fjernrejser. Enkelte undersøgelser viser, at fjernrejserne har en substantiel miljømæssig belastning og at rejseaktiviteten vokser hurtigt. Behovet for bedre viden og forståelse af rejseaktiviteten er derfor stor. Mangel på data er en væsentlig grund til de få analyser der findes af fjernrejser. Eurostat indsamler imidlertid hvert år data fra en survey, som alle medlemslande er forpligtede til at gennemføre efter nogle fælles overordnede retningslinier. I Danmark kaldes undersøgelsen Ferie og forretningsrejseundersøgelsen. En Europæisk fællesbetegnelse er snarest Tourism Demand Survey. Selv om undersøgelserne ikke fuldt ud lever op til de krav, man stiller til en transport survey fra en transport tilgang (specielt er der ingen information om rejseafstande), at kvaliteten af undersøgelserne i de enkelte lande er ret blandet, og at data kun foreligger som indikator tabeller, finder forfatterne materialet anvendeligt til at belyse Europæernes rejseaktivitet, ikke mindst fordi det dækker 30 lande over en 15 års tidsserie for en væsentlig del af landene.

    Paperet præsenterer først en oversigt over rejsefrekvensen i de enkelte lande og en sammenstilling af, hvor stor en del af de enkelte landes befolkning, der foretager private udlands og indenlands rejser med overnatning af forskellig varighed. Derefter gennemføres en analyse af udviklingen i rejsefrekvenser på private udlandsrejser med mindst 4 overnatninger. Analyserne viser, at de 30 lande kan inddeles i 3 grupper, 1) de gamle mellem- og nordeuropæiske medlemslande med den højeste rejsefrekvens på private udlandsrejser og den største andel af befolkningen, der er rejseaktiv, 2) 5 Middelhavslande med en meget lav rejsefrekvens på private udlandsrejser, men med en væsentlig større andel der holder ferie m,v, indenlands samt 3) de nye medlemslande, der har en lavere rejsefrekvens end førstnævnte gruppe, men væsentlig højere end middelhavslandene.

    Analysen af udviklingen i rejseaktivitet viser en samlet indkomstelasticitet på 1,8 for alle land under ét, og væsentlig over 1 for de 3 grupper hver for sig. Et muligt mætningspunkt i udviklingen diskuteres. Dette foreslås at ligge ved at ca. 90% af befolkningen rejser udenlands årligt og har ca 2 rejser i gennemsnit. Men hertil kommer de kortere rejser, typisk weekendrejser, som ikke er analyseret i detaljer i dette paper.
    Original languageDanish
    JournalDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
    Number of pages15
    ISSN1603-9696
    Publication statusPublished - 2017
    EventTrafikdage 2017 - Aalborg, Denmark
    Duration: 28 Aug 201729 Aug 2017

    Conference

    ConferenceTrafikdage 2017
    CountryDenmark
    CityAalborg
    Period28/08/201729/08/2017

    Cite this

    @inproceedings{0eb7fa6d0bfc48ee891a91659c9b581f,
    title = "Europ{\ae}ernes rejsevaner belyst igennem Ferie- og Forretningsrejseunders{\o}gelserne",
    abstract = "Der er i dag kun en begr{\ae}nset viden om fjernrejser. Enkelte unders{\o}gelser viser, at fjernrejserne har en substantiel milj{\o}m{\ae}ssig belastning og at rejseaktiviteten vokser hurtigt. Behovet for bedre viden og forst{\aa}else af rejseaktiviteten er derfor stor. Mangel p{\aa} data er en v{\ae}sentlig grund til de f{\aa} analyser der findes af fjernrejser. Eurostat indsamler imidlertid hvert {\aa}r data fra en survey, som alle medlemslande er forpligtede til at gennemf{\o}re efter nogle f{\ae}lles overordnede retningslinier. I Danmark kaldes unders{\o}gelsen Ferie og forretningsrejseunders{\o}gelsen. En Europ{\ae}isk f{\ae}llesbetegnelse er snarest Tourism Demand Survey. Selv om unders{\o}gelserne ikke fuldt ud lever op til de krav, man stiller til en transport survey fra en transport tilgang (specielt er der ingen information om rejseafstande), at kvaliteten af unders{\o}gelserne i de enkelte lande er ret blandet, og at data kun foreligger som indikator tabeller, finder forfatterne materialet anvendeligt til at belyse Europ{\ae}ernes rejseaktivitet, ikke mindst fordi det d{\ae}kker 30 lande over en 15 {\aa}rs tidsserie for en v{\ae}sentlig del af landene. Paperet pr{\ae}senterer f{\o}rst en oversigt over rejsefrekvensen i de enkelte lande og en sammenstilling af, hvor stor en del af de enkelte landes befolkning, der foretager private udlands og indenlands rejser med overnatning af forskellig varighed. Derefter gennemf{\o}res en analyse af udviklingen i rejsefrekvenser p{\aa} private udlandsrejser med mindst 4 overnatninger. Analyserne viser, at de 30 lande kan inddeles i 3 grupper, 1) de gamle mellem- og nordeurop{\ae}iske medlemslande med den h{\o}jeste rejsefrekvens p{\aa} private udlandsrejser og den st{\o}rste andel af befolkningen, der er rejseaktiv, 2) 5 Middelhavslande med en meget lav rejsefrekvens p{\aa} private udlandsrejser, men med en v{\ae}sentlig st{\o}rre andel der holder ferie m,v, indenlands samt 3) de nye medlemslande, der har en lavere rejsefrekvens end f{\o}rstn{\ae}vnte gruppe, men v{\ae}sentlig h{\o}jere end middelhavslandene. Analysen af udviklingen i rejseaktivitet viser en samlet indkomstelasticitet p{\aa} 1,8 for alle land under {\'e}t, og v{\ae}sentlig over 1 for de 3 grupper hver for sig. Et muligt m{\ae}tningspunkt i udviklingen diskuteres. Dette foresl{\aa}s at ligge ved at ca. 90{\%} af befolkningen rejser udenlands {\aa}rligt og har ca 2 rejser i gennemsnit. Men hertil kommer de kortere rejser, typisk weekendrejser, som ikke er analyseret i detaljer i dette paper.",
    author = "Linda Christensen and Nielsen, {Otto Anker}",
    year = "2017",
    language = "Dansk",
    journal = "Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning",
    issn = "1603-9696",
    publisher = "Division for Transportation Engineering, AAU",

    }

    TY - GEN

    T1 - Europæernes rejsevaner belyst igennem Ferie- og Forretningsrejseundersøgelserne

    AU - Christensen, Linda

    AU - Nielsen, Otto Anker

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Der er i dag kun en begrænset viden om fjernrejser. Enkelte undersøgelser viser, at fjernrejserne har en substantiel miljømæssig belastning og at rejseaktiviteten vokser hurtigt. Behovet for bedre viden og forståelse af rejseaktiviteten er derfor stor. Mangel på data er en væsentlig grund til de få analyser der findes af fjernrejser. Eurostat indsamler imidlertid hvert år data fra en survey, som alle medlemslande er forpligtede til at gennemføre efter nogle fælles overordnede retningslinier. I Danmark kaldes undersøgelsen Ferie og forretningsrejseundersøgelsen. En Europæisk fællesbetegnelse er snarest Tourism Demand Survey. Selv om undersøgelserne ikke fuldt ud lever op til de krav, man stiller til en transport survey fra en transport tilgang (specielt er der ingen information om rejseafstande), at kvaliteten af undersøgelserne i de enkelte lande er ret blandet, og at data kun foreligger som indikator tabeller, finder forfatterne materialet anvendeligt til at belyse Europæernes rejseaktivitet, ikke mindst fordi det dækker 30 lande over en 15 års tidsserie for en væsentlig del af landene. Paperet præsenterer først en oversigt over rejsefrekvensen i de enkelte lande og en sammenstilling af, hvor stor en del af de enkelte landes befolkning, der foretager private udlands og indenlands rejser med overnatning af forskellig varighed. Derefter gennemføres en analyse af udviklingen i rejsefrekvenser på private udlandsrejser med mindst 4 overnatninger. Analyserne viser, at de 30 lande kan inddeles i 3 grupper, 1) de gamle mellem- og nordeuropæiske medlemslande med den højeste rejsefrekvens på private udlandsrejser og den største andel af befolkningen, der er rejseaktiv, 2) 5 Middelhavslande med en meget lav rejsefrekvens på private udlandsrejser, men med en væsentlig større andel der holder ferie m,v, indenlands samt 3) de nye medlemslande, der har en lavere rejsefrekvens end førstnævnte gruppe, men væsentlig højere end middelhavslandene. Analysen af udviklingen i rejseaktivitet viser en samlet indkomstelasticitet på 1,8 for alle land under ét, og væsentlig over 1 for de 3 grupper hver for sig. Et muligt mætningspunkt i udviklingen diskuteres. Dette foreslås at ligge ved at ca. 90% af befolkningen rejser udenlands årligt og har ca 2 rejser i gennemsnit. Men hertil kommer de kortere rejser, typisk weekendrejser, som ikke er analyseret i detaljer i dette paper.

    AB - Der er i dag kun en begrænset viden om fjernrejser. Enkelte undersøgelser viser, at fjernrejserne har en substantiel miljømæssig belastning og at rejseaktiviteten vokser hurtigt. Behovet for bedre viden og forståelse af rejseaktiviteten er derfor stor. Mangel på data er en væsentlig grund til de få analyser der findes af fjernrejser. Eurostat indsamler imidlertid hvert år data fra en survey, som alle medlemslande er forpligtede til at gennemføre efter nogle fælles overordnede retningslinier. I Danmark kaldes undersøgelsen Ferie og forretningsrejseundersøgelsen. En Europæisk fællesbetegnelse er snarest Tourism Demand Survey. Selv om undersøgelserne ikke fuldt ud lever op til de krav, man stiller til en transport survey fra en transport tilgang (specielt er der ingen information om rejseafstande), at kvaliteten af undersøgelserne i de enkelte lande er ret blandet, og at data kun foreligger som indikator tabeller, finder forfatterne materialet anvendeligt til at belyse Europæernes rejseaktivitet, ikke mindst fordi det dækker 30 lande over en 15 års tidsserie for en væsentlig del af landene. Paperet præsenterer først en oversigt over rejsefrekvensen i de enkelte lande og en sammenstilling af, hvor stor en del af de enkelte landes befolkning, der foretager private udlands og indenlands rejser med overnatning af forskellig varighed. Derefter gennemføres en analyse af udviklingen i rejsefrekvenser på private udlandsrejser med mindst 4 overnatninger. Analyserne viser, at de 30 lande kan inddeles i 3 grupper, 1) de gamle mellem- og nordeuropæiske medlemslande med den højeste rejsefrekvens på private udlandsrejser og den største andel af befolkningen, der er rejseaktiv, 2) 5 Middelhavslande med en meget lav rejsefrekvens på private udlandsrejser, men med en væsentlig større andel der holder ferie m,v, indenlands samt 3) de nye medlemslande, der har en lavere rejsefrekvens end førstnævnte gruppe, men væsentlig højere end middelhavslandene. Analysen af udviklingen i rejseaktivitet viser en samlet indkomstelasticitet på 1,8 for alle land under ét, og væsentlig over 1 for de 3 grupper hver for sig. Et muligt mætningspunkt i udviklingen diskuteres. Dette foreslås at ligge ved at ca. 90% af befolkningen rejser udenlands årligt og har ca 2 rejser i gennemsnit. Men hertil kommer de kortere rejser, typisk weekendrejser, som ikke er analyseret i detaljer i dette paper.

    M3 - Konferenceartikel

    JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    SN - 1603-9696

    ER -