Erfaringer fra DEFF Projektet Grøn Open Access i praksis

Research output: Book/ReportReport – Annual report year: 2018Communication

Documents

View graph of relations

I 2016 påviste Open Access indikatoren et uudnyttet potentiale på ca. 60%. Projektet Grøn Open Access i praksis har derfor taget udgangspunkt i spørgsmålet – Hvorfor er der ikke mere Open Access indhold og hvad er det for praktiske udfordringer bibliotekerne støder på.

Forskningsregistreringsteams støder på udfordringer som vanskeliggør institutionernes muligheder for at nå de nationale OA-mål. Hvad kan vi sammen som biblioteker gøre ved disse udfordringer, og hvad kan vi få forlagene til at gøre for at understøtte grøn Open Access.

Projektet har arbejdet med udfordringerne indenfor 6 temaer: Embargo, Tilladte Open Access Versioner, Forlagenes praksis, Forskernes arbejdsprocesser, Rettigheder og licenser, Systemunderstøttelse. Indenfor alle temaer har projektet dokumenteret, analyseret og drøftet en lang række udfordringer i forhold til implementeringen af grøn Open Access i praksis. Projektet håber, at de identificerede udfordringer kan være med til at nuancere dialogen og vidensniveauet omkring den praktiske håndtering af grøn Open Access og at resultaterne kan anvendes i diverse forums arbejde med implementering af den danske grønne Open Access strategi.
Original languageDanish
Place of PublicationKgs. Lyngby
PublisherDanmarks Tekniske Universitet (DTU)
Number of pages20
Publication statusPublished - 2018

    Research areas

  • Open Access, Grøn Open Access, Embargo, Embargoperioder, Sherpa/RoMEO, Licensaftaler, Selvarkivering, Systemunderstøttelse, DOAJ, Forskningsregistrering, Post-print, Postprint, Open Access version, Coversheets, API, OJS, DEFF, Forskernes arbejdsprocesser

Activities

Projects

Download as:
Download as PDF
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
PDF
Download as HTML
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
HTML
Download as Word
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
Word

Download statistics

No data available

ID: 153557163