Elbiler - ledestjerne eller luftkastel?

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

    Abstract

    Den globale opvarmning har gjort CO2-reduktion til et højt prioriteret område både i Danmark, EU og verdenssamfundet. Mens det fra international politisk side foreløbig kniber med at forpligte sig til de konkrete mål for reduktionen, som klimaforskerne peger på er absolut nødvendige, er der talrige forslag til, hvordan vi hver især kan gøre en indsats for at begrænse CO2-udledningen. Et meget lovende tiltag kunne være at erstatte vores nuværende benzin- eller dieseldrevne bil med en elbil. De seneste år er der kommet nye hurtige, smarte og højtydende elbilmodeller, og alt efter model er rækkevidden i dag mellem 100 og 500 kilometer. Tilsyneladende er elbilen nu et troværdigt alternativ til konventionelle biler. Når vi som forbrugere selv skal bestemme, hvilken bil der er bedst, er der imidlertid mange andre faktorer end CO2-effektivitet, der er afgørende. Bilafgifter, antal og placering af ladestandere og køretøjets sexappeal kan også spille ind, så er det overhovedet realistisk at flytte folk over i elbiler? Ville du købe en elbil som din første bil i dag, og hvor meget mindre CO2-udledning giver det egentlig, hvis en stor del af os erstatter benzinbilen med en elbil? Det er nogle af de spørgsmål, som forskerne forsøger at finde svar på. Svarene kan være med til at bestemme, hvordan verdens trafikale fremtid skal se ud.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTransporthorisonter
    EditorsCarsten Broder Hansen
    Place of PublicationKgs. Lyngby
    PublisherDTU Transport
    Publication date2013
    Chapter19
    ISBN (Print)978-87-7327-249-7
    Publication statusPublished - 2013

    Cite this