Abstract
Den offentlige sektors virksomheder er stillet over for betydelige krav om at effektivisere. De skal til stadighed udvikle deres evne til at levere service til borgerne – bedre og billigere. Effektiviseringskravene håndteres på forskellig vis. Der ændres på strukturer og på arbejdsgange, der indføres ny løn, der etableres omfattende IT-systemer, der introduceres markedslignende mekanismer, der konkurrenceudsættes, og der arbejdes med kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere. Fælles for alle effektiviseringsinitiativer er, at de forudsætter forandringer – eller iværksættes for at skabe forandringer.
Der er mange årsager til at effektivisere og forandre, og forandringernes karakter og omfang får stadigt større betydning. I publikationen beskrives en metode til at skabe forandringer. Metoden belyses ved hjælp af cases.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Hvad duer de til? Konsulenter i det offentlige |
Editors | Steen Hildebrandt, Kurt Klaudi Klausen |
Place of Publication | København |
Publisher | Børsens Forlag A/S |
Publication date | 2002 |
Pages | 193-213 |
Publication status | Published - 2002 |