Effekten af iværksætterundervisning ved de videregående uddannelser

John Heebøll (Editor)

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    På baggrund af en longitudinal undersøgelse af GEM data (Global Entrepreneurship Monitor)fra 2000 til 2006, hvor sammenhængen mellem nationale rammebetingelser for iværksætteri og iværksætteraktiviteter undersøges nærmere, kan det konkluderes, at den eneste rammebetingelse, som er signifikant og positivt korreleret til iværksætteraktivitet er iværksætterundervisning ved de videregående uddannelser. Det er den såkaldte ”high expectancy” iværksætteraktivitet, i det følgende betegnet den vækst-orientede iværksætteraktivitet, som påvirkes. Årsagen er, at unge mennesker eksponeres positivt for entrepreneurskab på et tidspunkt i deres liv, hvor de træffer afgørende beslutninger om deres fremtidige karrierevalg. Påvirkningsmekanismen beror især på udvikling af evnen til at se forretningsmuligheder: i det følgende betegnet ”sans for forretningsmuligheder”.
    Original languageDanish
    Title of host publicationEntreprenørskab og kompetencer
    EditorsTorben Bager
    Number of pages224
    PublisherBørsen
    Publication date2009
    Pages49-63
    ISBN (Print)87-76-64435-9
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this