Digitalt hjælpearbejde – fordringer og udfordringer i borgernes adgang til velfærd: Magtudredningen 2.0

Irina Papazu, Anja Pors, Søren Skaarup, Brit Ross Winthereik

Research output: Book/ReportReportResearch

28 Downloads (Pure)

Abstract

Danmark anses for at være en af de mest digitaliserede velfærdsstater i verden (OECD 2023) med en omfattende offentlig digital infrastruktur, der ideelt set sikrer borgerne gnidningsløs interaktion med de offentlige myndigheder. Talrige statslige og fællesoffentlige digitaliseringsstrategier har flyttet mødet mellem borgere og myndigheder til digitale kontaktflader, der skal gøre kommunikationen lettere og mere tilgængelig og brugervenlig (f.eks. Regeringen, KL, Danske Regioner 2022, 2016). I takt med at det fysiske møde mellem borger og stat er blevet erstattet af digital kontakt, forventes borgerne at anskaffe den teknologi, som kan understøtte kontakten. Der ligger heri en implicit magtanvendelse fra myndighedernes side, da borgerne forventes at sørge for, at det tekniske udstyr, der muliggør digital selvbetjening, findes i hjemmet.
Original languageEnglish
Number of pages13
Publication statusPublished - 2024

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Digitalt hjælpearbejde – fordringer og udfordringer i borgernes adgang til velfærd: Magtudredningen 2.0'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this