TY - RPRT
T1 - Digitalt hjælpearbejde – fordringer og udfordringer i borgernes adgang til velfærd
T2 - Magtudredningen 2.0
AU - Papazu, Irina
AU - Pors, Anja
AU - Skaarup, Søren
AU - Winthereik, Brit Ross
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Danmark anses for at være en af de mest digitaliserede velfærdsstater i verden (OECD 2023) med en omfattende offentlig digital infrastruktur, der ideelt set sikrer borgerne gnidningsløs interaktion med de offentlige myndigheder. Talrige statslige og fællesoffentlige digitaliseringsstrategier har flyttet mødet mellem borgere og myndigheder til digitale kontaktflader, der skal gøre kommunikationen lettere og mere tilgængelig og brugervenlig (f.eks. Regeringen, KL, Danske Regioner 2022, 2016). I takt med at det fysiske møde mellem borger og stat er blevet erstattet af digital kontakt, forventes borgerne at anskaffe den teknologi, som kan understøtte kontakten. Der ligger heri en implicit magtanvendelse fra myndighedernes side, da borgerne forventes at sørge for, at det tekniske udstyr, der muliggør digital selvbetjening, findes i hjemmet.
AB - Danmark anses for at være en af de mest digitaliserede velfærdsstater i verden (OECD 2023) med en omfattende offentlig digital infrastruktur, der ideelt set sikrer borgerne gnidningsløs interaktion med de offentlige myndigheder. Talrige statslige og fællesoffentlige digitaliseringsstrategier har flyttet mødet mellem borgere og myndigheder til digitale kontaktflader, der skal gøre kommunikationen lettere og mere tilgængelig og brugervenlig (f.eks. Regeringen, KL, Danske Regioner 2022, 2016). I takt med at det fysiske møde mellem borger og stat er blevet erstattet af digital kontakt, forventes borgerne at anskaffe den teknologi, som kan understøtte kontakten. Der ligger heri en implicit magtanvendelse fra myndighedernes side, da borgerne forventes at sørge for, at det tekniske udstyr, der muliggør digital selvbetjening, findes i hjemmet.
M3 - Report
BT - Digitalt hjælpearbejde – fordringer og udfordringer i borgernes adgang til velfærd
ER -