TY - BOOK
T1 - Description of travel behaviour in the traffic model - a
critical review
AU - Nielsen, Otto Anker
PY - 1996
Y1 - 1996
N2 - I de sidste år har der været en diskussion af trafikmodellers
behandling af trafikanters rejse-adfærd. I Danmark har blandt
andre forfatteren bidraget til dis-kussionen, mens Gärling (1994)
har været med til at starte den internationale dis-kussion, der
blandt andet mundede ud i konferencen "Theoretical Foundations of
Choice Modelling" i Stockholm i august 1996. I artiklen tages
nogle af konferencens tråde op suppleret med resultater fra
forfatteren samt en række nye betragtninger. Modeller, der bygger
på nytteteoretiske forudsætninger, er den langt mest udbredte
modeltype til beskrivelse af valg mellem f.eks. transportmidler.
Derfor starter artiklen med i afsnit 2 at diskutere brugen af
nyttebegrebet til beskrivelse af trafikantadfærd. For-mulerin-gen
af nyttefunktionen diskuteres ud fra en række forskellige
tilgange. Derefter diskuteres i afsnit 3 fordele ved brug af
probitmodeller til beskrivelse af valg mellem flere alternativer,
hvoraf nogle er mere eller mindre korrelerede. Afsnit 4 diskuterer
med udgangspunkt i rutevalg, hvorvidt nytte-teoretiske modeller
beskriver forskelle mellem forskellige trafikanters præferencer
til-strækkeligt systematisk. Afsnit 5 diskuterer opbygningen af
model-komplekset for den samlede rejseadfærd og hvorvidt dette
valg overhovedet kan siges at bestå af optimering af en enkelt
nyttefunktion, mens afsnit 6 gør denne diskussion noget bredere og
refererer til alternative modeltyper. Afsnit 6 diskuterer også,
hvorvidt det overhovedet er nødvendigt, at praktiske modeller
behandler trafikanternes rejseadfærd på en meget detaljeret måde.
Afsnit 7 opsummerer artiklens væsentligste pointer.
AB - I de sidste år har der været en diskussion af trafikmodellers
behandling af trafikanters rejse-adfærd. I Danmark har blandt
andre forfatteren bidraget til dis-kussionen, mens Gärling (1994)
har været med til at starte den internationale dis-kussion, der
blandt andet mundede ud i konferencen "Theoretical Foundations of
Choice Modelling" i Stockholm i august 1996. I artiklen tages
nogle af konferencens tråde op suppleret med resultater fra
forfatteren samt en række nye betragtninger. Modeller, der bygger
på nytteteoretiske forudsætninger, er den langt mest udbredte
modeltype til beskrivelse af valg mellem f.eks. transportmidler.
Derfor starter artiklen med i afsnit 2 at diskutere brugen af
nyttebegrebet til beskrivelse af trafikantadfærd. For-mulerin-gen
af nyttefunktionen diskuteres ud fra en række forskellige
tilgange. Derefter diskuteres i afsnit 3 fordele ved brug af
probitmodeller til beskrivelse af valg mellem flere alternativer,
hvoraf nogle er mere eller mindre korrelerede. Afsnit 4 diskuterer
med udgangspunkt i rutevalg, hvorvidt nytte-teoretiske modeller
beskriver forskelle mellem forskellige trafikanters præferencer
til-strækkeligt systematisk. Afsnit 5 diskuterer opbygningen af
model-komplekset for den samlede rejseadfærd og hvorvidt dette
valg overhovedet kan siges at bestå af optimering af en enkelt
nyttefunktion, mens afsnit 6 gør denne diskussion noget bredere og
refererer til alternative modeltyper. Afsnit 6 diskuterer også,
hvorvidt det overhovedet er nødvendigt, at praktiske modeller
behandler trafikanternes rejseadfærd på en meget detaljeret måde.
Afsnit 7 opsummerer artiklens væsentligste pointer.
M3 - Book
BT - Description of travel behaviour in the traffic model - a
critical review
PB - NTF
CY - Copenhagen
T2 - Nordic Transportation Research Conference on Person Transport Models
Y2 - 1 January 1996
ER -