Projects per year
Abstract
Biomasseforbrænding har været anvendt i mere end en dekade i lande som
Danmark og Sverige og bliver reguleret af myndighederne med henblik på at
begrænse nettoemissionen af CO2. Anvendelsen af biomasse på kraftværkerne
skaber dog forskellige problemer, som reducerer effektiviteten af processen og
vanskeliggør driften. Specielt i forbindelsemed halmforbrænding optræder der
problemer med askebelægninger og korrosion på overhederen på grund af KCl
og K2SO4.
Med henblik på at imødegå disse problemer er det blevet foreslået at tilsætte
P- og Ca-forbindelser til biomassen. I forbindelse med biomasseforbrænding
forårsager reaktionsbetingelserne, at kalium frigives til gasfasen og herefter i
dannelse af en faststoffase bestående af K2O-CaO-P2O5. Resultatet heraf er (i)
frigivelse af Cl til gasfasen som HCl og (ii) dannelse af aske med et smeltepunkt
over f.eks. 1000 °C, som minimerer vedhæftning og korrosion på overhederen.
Selvom foreløbige undersøgelser af halmforbrænding med disse additiver
har vist deres potentiale som løsning på ovennævnte problemer med askebelægninger
og korrosion på overhederen i kedlen, eksisterer der ikke megen viden
om deres indvirkning på levetiden af disse katalysatorerne, som anvendes
på kraftværkerne i forbindelse med SCR processen. Både P og Ca er kendt som
komponenter, der deaktiverer disse vanadium baserede katalysatorer, der normalt
anvendes i SCR anlæg, og det har derfor ført til bekymring i forbindelse
med deres anvendelse i fuldskalaanlæg. Hovedformålet med dette studie har
været at undersøge deaktiveringspotentiale og -mekanismer af P and Ca additiver
overfor kommercielle vanadium baserede SCR katalysatorer under veldefinerede
realistiske driftsbetingelser.
I den første del af studiet blev kommercielle vanadiumbaserede SCR katalysatorer
eksponeret for røggas tilsat fosforsyre i en pilotopstilling, og deaktiveringen
af katalysatorerne blev fulgt under eksponeringen. Målinger med SMPS
udstyr viste, at fosforsyren dannede polyfosforsyreaerosoler som blev karakteriseret
til en partikelantalskoncentration i størrelsesordenen 1¢1014 #/m3 og
med partikeldiametre mindre end 0.1 ¹m. Tre kataysatorer i fuld længde blev
eksponeret for røggas tilsat 10, 100 og 1000 ppmv H3PO4, i henholdsvis 819,
38 og 24 timer. Efter endt test var de relative aktiviteter henholdsvis 65, 42 og 0
%. Dele af monolitterne blev efterfølgende karakteriseret ved hjælp af ICP-OES,
Hg- porøsimetri, SEM-EDX og in-situ EPR. Resultatet viste, at polyfosforsyren
kemisk deaktiverede disse vanadium baserede katalysatorer ved at hæmme redox
egenskaberne af katalysatorernes aktive sites samt titrere antallet af aktive
V(V) komponenter. Når kommercielle katalysatorer med pladeformet geometri
blev vådimprægneret med forskellige vandige opløsninger af H3PO4, hvorved
der blev opnå et P/V forhold i størrelsesordenen 1.5-5, var den relative aktivitet
for de eksponerede katalysatorer i hele P/V området 0.85-0.90 ved 350 °C. Resultaterne
fra dette studie viste, at tilstedeværelsen af fosforforbindelser i røggassen
kan være meget mere skadelig end det tydede på ud fra simple vådkemiske
imprægneringer med fosforsyre. Årsagen blev fundet til at være den
måde disse polyfosforsyreaerosoler blev dannet i forbrændingsprocessen, som
ikke kan reproduceres ved en vådkemisk imprægneringsproces.
I anden del af studiet blev kommercielle vanadium baserede SCR katalysatorer
i fuld længde eksponeret for aerosoler dannet ved injektion af en vandig
opløsning af K3PO4 i den varme røggas (T > 850 °C) fra naturgasbrænderen.
Disse aerosoler kan dannes, når der anvendes brændstoffer med højt indhold
af K- og P-forbindelser eller når P-forbindelser blandes med biomasse som et
K-getter additiv. De dannede aerosoler blev karakteriseret ved både SMPS udstyr
og lavtrykskaskade impactor. Dette viste en bidispers volumenbaseret størrelsesfordeling
med den første top omkring 30 nm og en anden top ved diametre
større end 1 ¹m. De forskellige toppe blev associeret med forskellige
komponenter. Specielt blev partiklerne relateret til toppen omkring de 30 nm
forbundet med kondenseret fosfor (polyfosforsyre), hvorimod de større partikler
blev relateret til kaliumfosfater. To monolitter blev eksponeret i henholdsvis
720 og 180 timer med tilsætning af 100 og 200 mg/Nm3 af K3PO4,
hvorved der blev målt deaktiveringshastigheder på op til 3 %/dag. De eksponerede
katalysatorer blev karakteriseret ved hjælp af bulk kemiske analyser, Hgporøsimetri
og SEM-EDX. NH3 kemisorptiontest på de eksponerede elementer
samt aktivitetstest på katalysatorpulver, dannet ved at knusemonolitterne, blev
også udført.
Katalysatorkarakteriseringen viste, at forgiftning med K er hoveddeaktiveringsmekanismen
i disse forsøg. Dette resultat blev yderligere bekræftet i laboratoriet
ved forgiftningstest udført på forskellige katalysatorplader, der blev
vådimprægneret med forskellige opløsninger af K3PO4. Resultaterne viste, at
hvis K bindes i K-P saltforbindelser ville dette ikke reducere hastigheden af
katalysatorens deaktivering. Regenereringstest udført i laboratoriet på katalysatorplader
viste, at regenerering af de eksponerede katalysatorer var muligt
ved at vaske demmed 0.5Mvandig opløsning af H2SO4.
Somdet sidste blev en kommerciel V2O5-WO3-TiO2 SCR monolit eksponer
et i 1000 timer for røggas tilsat en vandig opløsning af KCl, Ca(OH)2, H3PO4
og H2SO4 i en pilotopstilling. Blandingens sammensætning blev justeret med
henblik på at have et P/K og P/Ca forhold på henholdsvis 2 og 0.8. Ved disse
betingelser er det foreslået, at al K frigivet under forbrænding af biomasse bliver
optaget i P-K-Ca partikler og at Cl bliver frigivet i gasfasen som HCl og dermed
begrænser problemernemed belægninger og korrosion på overhederen. Aerosolmålinger
udført ved anvendelse af SMPS udstyr og lavtrykskaskade impactor
viste to klart adskilte partikelpopulationermed volumenbaseretmiddeldiametre
på henholdsvis 12 og 300 nm. De små partikler blev forbundet med polyfosforsyre
dannet ved kondensation af H3PO4, hvorimod de større partikler
skyldtes P-K-Ca salte dannet under fordampning af vandopløsningen. Ingen
Cl blev fundet i de opsamlede partikler. Under de første 240 timers eksponering
mistede katalysatorerne omkring 20 % af deres oprindelige aktivitet. Deaktiveringen
fortsatte derefter ved lavere hastigheder, og efter 1000 timer var deres
relative aktivitetstab steget til 25 %. Forskellige prøver af eksponerede katalysatorer
blev karakteriseret efter 453 timer og ved afslutningen af eksperimentet
ved bulk kemiske analyser, Hg- porøsimetri og SEM-EDX. NH3 kemisorptiontest
på de eksponerede elementer samt aktivitetstest på katalysatorpulver, dannet
ved at knuse monolitterne, blev også udført. Baseret på karakteriseringen
blev det fastslået, at hverken K eller Ca var i stand til at trænge ind i katalysatorvæggene,
men blev akkumuleret på de ydre overflader. Forgiftning pga. K var
derfor begrænset til de yderste katalysatoroverflader og foregik ikke med de
hastigheder, der blev observeret for KCl eller K3PO4. Dette faktum indikerer
at kemisk binding af K i P-K-Ca-forbindelser er en effektiv måde at reducere
den negative indflydelse på levetiden af vanadium baserede SCR katalysatorer
hidrørende fra alkalimetaller. På den anden side blev fosforafsætning og -belægningsdannelse
favoriseret ved dannelsen af polyfosforsyre og op til 1.8 %wt P
blev akkumuleret på katalysatorvæggene. Deaktivering forårsaget af polyfosforsyre
foregik ved omkring 0.2 %/dag. Omkring 6-7 % af den oprindelige aktivitet
blev tabt pga. akkumulering af disse komponenter. Imidlertidig nåede
den målte relative aktivitet et stationært niveau under de sidste 240 timers eksponering,
som indikerede at P-koncentrationen i bulk nåede et stationært niveau
på grund af samtidig hydrolyse af polyfosforsyre.
Baseret på resultaterne opnået i nærværende studie, vil deaktiveringen af
vanadium SCR katalysatorer ved anvendelse af P og Ca baserede additiver hovedsageligt
blive kontrolleret af (i) mængden af fordampet P og (ii) mængden
af K, som stadigt vil være tilstede i indløbet af SCR reaktoren som fine vandopløselige
partikler. Overordnet menes det, at hvis det optimale molære forhold
af P/K og P/Ca under drift findes, hvor alle K og P er bundet i Ca-K-P-forbindelser
med relativt højt smeltepunkt og vandopløselighed, vil det sandsynligvis
være muligt at undgå deaktivering af SCR katalysatorer pga. K og P.
Original language | English |
---|
Number of pages | 190 |
---|---|
ISBN (Print) | 978-87-91435-81-1 |
Publication status | Published - Dec 2008 |
Projects
- 1 Finished
-
Deactivation of SCR Catlysts by Additives
Castellino, F. (PhD Student), Jensen, A. D. (Main Supervisor), Johnsson, J. E. (Supervisor), Grunwaldt, J.-D. (Examiner), Pedersen, H. G. (Examiner), Sander, B. (Examiner) & Fehrmann, R. (Supervisor)
Eksternt finansieret virksomhed
01/12/2004 → 19/12/2008
Project: PhD