Abstract
Formålet med denne undersøgelse er at opnå en bedre forståelse af cyklistuheld herunder, i hvilken udstrækning og på hvilken måde vejens omgivelser og tilstand, cyklens stand samt cyklistens egen adfærd er relateret til cyklisters involvering i færdselsuheld. Undersøgelsen er baseret på vejdata samt data fra akutmodtagelsen i Århus. Alle data vedrører perioden 2010-2015. I alt 3331 henvendelser fra tilskadekomne cyklister indgår i undersøgelsen. Resultaterne er baseret på en kvalitativ analyse af uheldsbeskrivelser samt en Latent Class Clustering analyse. Analysen viste, at cyklistens adfærd og vejens tilstand er de hyppigst forekomne uheldsfaktorer. Latent Class Clustering analysen identificerede 8 cyklistgrupper, hvoraf 3 grupper indeholdt tilskadekomne cyklister, hvor uheldet primært var sket på en vej i dårlig stand. Disse clustre indeholdt i alt 25% af de tilskadekomne cyklister i analysen. Samlet viste analysen, at kombinationen af kutmodtagelsesdata og vejdata muliggør en nuanceret indsigt i, hvordan forskellige forhold påvirker forekomsten af cyklistuheld i forskellige undergrupper af cyklister.
Original language | English |
---|---|
Journal | Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning |
Number of pages | 13 |
ISSN | 1603-9696 |
Publication status | Published - 2017 |
Event | Trafikdage på Aalborg Universitet 2017 - Aalborg, Denmark Duration: 27 Aug 2017 → 28 Aug 2017 https://www.trafikdage.dk/ |
Conference
Conference | Trafikdage på Aalborg Universitet 2017 |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Aalborg |
Period | 27/08/2017 → 28/08/2017 |
Internet address |