Cyklistuheld – hvilken betydning har vejen, køretøjet og trafikanten

    Research output: Contribution to journalConference articleResearchpeer-review

    91 Downloads (Pure)

    Abstract

    Formålet med denne undersøgelse er at opnå en bedre forståelse af cyklistuheld herunder, i hvilken udstrækning og på hvilken måde vejens omgivelser og tilstand, cyklens stand samt cyklistens egen adfærd er relateret til cyklisters involvering i færdselsuheld. Undersøgelsen er baseret på vejdata samt data fra akutmodtagelsen i Århus. Alle data vedrører perioden 2010-2015. I alt 3331 henvendelser fra tilskadekomne cyklister indgår i undersøgelsen. Resultaterne er baseret på en kvalitativ analyse af uheldsbeskrivelser samt en Latent Class Clustering analyse. Analysen viste, at cyklistens adfærd og vejens tilstand er de hyppigst forekomne uheldsfaktorer. Latent Class Clustering analysen identificerede 8 cyklistgrupper, hvoraf 3 grupper indeholdt tilskadekomne cyklister, hvor uheldet primært var sket på en vej i dårlig stand. Disse clustre indeholdt i alt 25% af de tilskadekomne cyklister i analysen. Samlet viste analysen, at kombinationen af kutmodtagelsesdata og vejdata muliggør en nuanceret indsigt i, hvordan forskellige forhold påvirker forekomsten af cyklistuheld i forskellige undergrupper af cyklister.
    Original languageEnglish
    JournalDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
    Number of pages13
    ISSN1603-9696
    Publication statusPublished - 2017
    EventTrafikdage 2017 - Aalborg, Denmark
    Duration: 28 Aug 201729 Aug 2017

    Conference

    ConferenceTrafikdage 2017
    CountryDenmark
    CityAalborg
    Period28/08/201729/08/2017

    Cite this

    @inproceedings{0420391910854d148713bb0a9ba3fd55,
    title = "Cyklistuheld – hvilken betydning har vejen, k{\o}ret{\o}jet og trafikanten",
    abstract = "Form{\aa}let med denne unders{\o}gelse er at opn{\aa} en bedre forst{\aa}else af cyklistuheld herunder, i hvilken udstr{\ae}kning og p{\aa} hvilken m{\aa}de vejens omgivelser og tilstand, cyklens stand samt cyklistens egen adf{\ae}rd er relateret til cyklisters involvering i f{\ae}rdselsuheld. Unders{\o}gelsen er baseret p{\aa} vejdata samt data fra akutmodtagelsen i {\AA}rhus. Alle data vedr{\o}rer perioden 2010-2015. I alt 3331 henvendelser fra tilskadekomne cyklister indg{\aa}r i unders{\o}gelsen. Resultaterne er baseret p{\aa} en kvalitativ analyse af uheldsbeskrivelser samt en Latent Class Clustering analyse. Analysen viste, at cyklistens adf{\ae}rd og vejens tilstand er de hyppigst forekomne uheldsfaktorer. Latent Class Clustering analysen identificerede 8 cyklistgrupper, hvoraf 3 grupper indeholdt tilskadekomne cyklister, hvor uheldet prim{\ae}rt var sket p{\aa} en vej i d{\aa}rlig stand. Disse clustre indeholdt i alt 25{\%} af de tilskadekomne cyklister i analysen. Samlet viste analysen, at kombinationen af kutmodtagelsesdata og vejdata muligg{\o}r en nuanceret indsigt i, hvordan forskellige forhold p{\aa}virker forekomsten af cyklistuheld i forskellige undergrupper af cyklister.",
    author = "Janstrup, {Kira Hyldek{\ae}r} and Mette M{\o}ller and Ninette Pilegaard",
    year = "2017",
    language = "English",
    journal = "Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning",
    issn = "1603-9696",
    publisher = "Division for Transportation Engineering, AAU",

    }

    TY - GEN

    T1 - Cyklistuheld – hvilken betydning har vejen, køretøjet og trafikanten

    AU - Janstrup, Kira Hyldekær

    AU - Møller, Mette

    AU - Pilegaard, Ninette

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Formålet med denne undersøgelse er at opnå en bedre forståelse af cyklistuheld herunder, i hvilken udstrækning og på hvilken måde vejens omgivelser og tilstand, cyklens stand samt cyklistens egen adfærd er relateret til cyklisters involvering i færdselsuheld. Undersøgelsen er baseret på vejdata samt data fra akutmodtagelsen i Århus. Alle data vedrører perioden 2010-2015. I alt 3331 henvendelser fra tilskadekomne cyklister indgår i undersøgelsen. Resultaterne er baseret på en kvalitativ analyse af uheldsbeskrivelser samt en Latent Class Clustering analyse. Analysen viste, at cyklistens adfærd og vejens tilstand er de hyppigst forekomne uheldsfaktorer. Latent Class Clustering analysen identificerede 8 cyklistgrupper, hvoraf 3 grupper indeholdt tilskadekomne cyklister, hvor uheldet primært var sket på en vej i dårlig stand. Disse clustre indeholdt i alt 25% af de tilskadekomne cyklister i analysen. Samlet viste analysen, at kombinationen af kutmodtagelsesdata og vejdata muliggør en nuanceret indsigt i, hvordan forskellige forhold påvirker forekomsten af cyklistuheld i forskellige undergrupper af cyklister.

    AB - Formålet med denne undersøgelse er at opnå en bedre forståelse af cyklistuheld herunder, i hvilken udstrækning og på hvilken måde vejens omgivelser og tilstand, cyklens stand samt cyklistens egen adfærd er relateret til cyklisters involvering i færdselsuheld. Undersøgelsen er baseret på vejdata samt data fra akutmodtagelsen i Århus. Alle data vedrører perioden 2010-2015. I alt 3331 henvendelser fra tilskadekomne cyklister indgår i undersøgelsen. Resultaterne er baseret på en kvalitativ analyse af uheldsbeskrivelser samt en Latent Class Clustering analyse. Analysen viste, at cyklistens adfærd og vejens tilstand er de hyppigst forekomne uheldsfaktorer. Latent Class Clustering analysen identificerede 8 cyklistgrupper, hvoraf 3 grupper indeholdt tilskadekomne cyklister, hvor uheldet primært var sket på en vej i dårlig stand. Disse clustre indeholdt i alt 25% af de tilskadekomne cyklister i analysen. Samlet viste analysen, at kombinationen af kutmodtagelsesdata og vejdata muliggør en nuanceret indsigt i, hvordan forskellige forhold påvirker forekomsten af cyklistuheld i forskellige undergrupper af cyklister.

    M3 - Conference article

    JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

    SN - 1603-9696

    ER -