TY - CHAP
T1 - Cyklen - redskabet til sundhed og bedre miljø
AU - Nielsen, Thomas Alexander Sick
AU - Christensen, Linda
AU - Jensen, Thomas Christian
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Der er talrige gode argumenter for at fremme cyklen som transportmiddel, naturligvis navnlig over korte afstande. Cyklen giver CO2-neutral transport og bidrager ikke til forurening af byer og boligområder, og netop på korte ture forurener biler relativt mere og har større energiforbrug, fordi motoren belastes af koldstarten, og fordi de korte ture ofte gennemføres i byområder. Ud over miljøgevinsten betyder cyklen fysik aktivitet og dermed øget sundhed i befolkningen, og ikke mindst i lyset af den kraftige stigning i antallet af overvægtige og medfølgende livsstilssygdomme er der endnu en grund til at fremhæve cyklen. Der er næppe tvivl om cyklens generelle fortræffeligheder, og Folketinget har da også målrettet investeringer mod cykelprojekter for at opretholde og fremme cyklens udbredelse som transportmiddel i Danmark. Vejdirektoratets cykelindeks, der er baseret på oplysninger fra tællestationer fordelt over hele landet, har dog peget på, at cykling er vigende og dermed, at en styrkelse er påkrævet. Men hvor mange danskere cykler egentlig jævnligt, hvorfor cykler vi, og over hvor store afstande bevæger vi os på cykel? I dette kapitel præsenteres de grundlæggende data for cykling i Danmark. Fokus er på, hvilken andel af transporten på rejser op til 22 km ud og hjem der foregår til fods eller på cykel.
AB - Der er talrige gode argumenter for at fremme cyklen som transportmiddel, naturligvis navnlig over korte afstande. Cyklen giver CO2-neutral transport og bidrager ikke til forurening af byer og boligområder, og netop på korte ture forurener biler relativt mere og har større energiforbrug, fordi motoren belastes af koldstarten, og fordi de korte ture ofte gennemføres i byområder. Ud over miljøgevinsten betyder cyklen fysik aktivitet og dermed øget sundhed i befolkningen, og ikke mindst i lyset af den kraftige stigning i antallet af overvægtige og medfølgende livsstilssygdomme er der endnu en grund til at fremhæve cyklen. Der er næppe tvivl om cyklens generelle fortræffeligheder, og Folketinget har da også målrettet investeringer mod cykelprojekter for at opretholde og fremme cyklens udbredelse som transportmiddel i Danmark. Vejdirektoratets cykelindeks, der er baseret på oplysninger fra tællestationer fordelt over hele landet, har dog peget på, at cykling er vigende og dermed, at en styrkelse er påkrævet. Men hvor mange danskere cykler egentlig jævnligt, hvorfor cykler vi, og over hvor store afstande bevæger vi os på cykel? I dette kapitel præsenteres de grundlæggende data for cykling i Danmark. Fokus er på, hvilken andel af transporten på rejser op til 22 km ud og hjem der foregår til fods eller på cykel.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7327-249-7
SP - 152
EP - 163
BT - Transporthorisonter
A2 - Broder Hansen, Carsten
PB - DTU Transport
CY - Kgs. Lyngby
ER -