Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner.

Peter S. Hammershøi*, Tori V. W. Janssens, Anker D. Jensen

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

760 Downloads (Pure)

Abstract

Alt tyder på, at biler med forbrændingsmotorer fortsat vil udgøre en betydelig del af ny-bilsalget de næste 20 år. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. kørt km end benzinbiler, bør dieselbiler ikke udfases, men i stedet bør udstødningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, så vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 økonomi. Den største udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret på Cu-zeolitter på grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er nødvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udstødningsgassens forskellige komponenter, hvoraf især SO2 kan være en udfordring. I dette arbejde har vi undersøgt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.
Original languageEnglish
JournalDansk Kemi
Volume99
Issue number7
Pages (from-to)24-25
ISSN0011-6335
Publication statusPublished - 2018

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner.'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this