Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner.

Peter S. Hammershøi*, Tori V. W. Janssens, Anker D. Jensen

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

139 Downloads (Pure)

Abstract

Alt tyder på, at biler med forbrændingsmotorer fortsat vil udgøre en betydelig del af ny-bilsalget de næste 20 år. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. kørt km end benzinbiler, bør dieselbiler ikke udfases, men i stedet bør udstødningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, så vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 økonomi. Den største udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret på Cu-zeolitter på grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er nødvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udstødningsgassens forskellige komponenter, hvoraf især SO2 kan være en udfordring. I dette arbejde har vi undersøgt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.
Original languageEnglish
JournalDansk Kemi
Volume99
Issue number7
Pages (from-to)24-25
ISSN0011-6335
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@article{a8270b0d454f4ea3ab70d999857da888,
title = "Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludst{\o}dning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner.",
abstract = "Alt tyder p{\aa}, at biler med forbr{\ae}ndingsmotorer fortsat vil udg{\o}re en betydelig del af ny-bilsalget de n{\ae}ste 20 {\aa}r. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. k{\o}rt km end benzinbiler, b{\o}r dieselbiler ikke udfases, men i stedet b{\o}r udst{\o}dningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, s{\aa} vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 {\o}konomi. Den st{\o}rste udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret p{\aa} Cu-zeolitter p{\aa} grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er n{\o}dvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udst{\o}dningsgassens forskellige komponenter, hvoraf is{\ae}r SO2 kan v{\ae}re en udfordring. I dette arbejde har vi unders{\o}gt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.",
author = "Hammersh{\o}i, {Peter S.} and Janssens, {Tori V. W.} and Jensen, {Anker D.}",
year = "2018",
language = "English",
volume = "99",
pages = "24--25",
journal = "Dansk Kemi",
issn = "0011-6335",
publisher = "TechMedia A/S",
number = "7",

}

Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner. / Hammershøi, Peter S.; Janssens, Tori V. W. ; Jensen, Anker D.

In: Dansk Kemi, Vol. 99, No. 7, 2018, p. 24-25.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

TY - JOUR

T1 - Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner.

AU - Hammershøi, Peter S.

AU - Janssens, Tori V. W.

AU - Jensen, Anker D.

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Alt tyder på, at biler med forbrændingsmotorer fortsat vil udgøre en betydelig del af ny-bilsalget de næste 20 år. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. kørt km end benzinbiler, bør dieselbiler ikke udfases, men i stedet bør udstødningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, så vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 økonomi. Den største udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret på Cu-zeolitter på grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er nødvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udstødningsgassens forskellige komponenter, hvoraf især SO2 kan være en udfordring. I dette arbejde har vi undersøgt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.

AB - Alt tyder på, at biler med forbrændingsmotorer fortsat vil udgøre en betydelig del af ny-bilsalget de næste 20 år. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. kørt km end benzinbiler, bør dieselbiler ikke udfases, men i stedet bør udstødningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, så vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 økonomi. Den største udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret på Cu-zeolitter på grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er nødvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udstødningsgassens forskellige komponenter, hvoraf især SO2 kan være en udfordring. I dette arbejde har vi undersøgt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.

M3 - Journal article

VL - 99

SP - 24

EP - 25

JO - Dansk Kemi

JF - Dansk Kemi

SN - 0011-6335

IS - 7

ER -