Abstract
Politiske beslutninger på transportområdet består bl.a. i at prioritere offentlige ressourcer og allokere disse midler mest hensigtsmæssigt. I en sådan fordeling af midler indgår en lang række hensyn til eksempelvis økonomi, miljø, fordeling mellem befolkningsgrupper, politiske agendaer etc. Ved at benytte en samfundsøkonomisk analyse (SØA) bliver det muligt at strukture sådanne overvejelser. SØA tilstræber at give beslutningstagerne viden om konsekvenserne af eksempelvis et nyt infrastrukturprojekt, ændring i transportvaner/ transportmiddelvalg etc.
Dette paper omhandler en ny softwaremodel kaldet COSIMA-VEJ 2.0 til brug ved projektevaluering i den danske vejsektor. COSIMA-VEJ 2.0 er udviklet i samarbejde med Vejdirektoratet, hvilket bl.a. har bevirket en tilpasning af modellen til Vejdirektoratets forskellige trafik- og effektmodeller. Samarbejdet imellem Vejdirektoratet og Beslutnings-modelgruppen (BMG) på CTT er således årsagen til, at den samfundsøkonomiske beregning for infrastrukturændringer retter sig mod vejområdet. Hovedformålet med dette paper er primært at give en gennemgang og modeldemonstration af COSIMA-VEJ 2.0 softwaren. Først beskrives de to hovedmoduler, henholdsvis en traditionel cost-benefit analyse (CBA) og en risikoanalyse (RA) udfra Monte Carlo simulation (MCS). Herefter præsenteres det pågældende case-studie gennemregnet med tilhørende resultater. Til sidst gives en konklusion og en perspektivering over det videre modelarbejde.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Vejforum – Nyborg Strand, 29.-30. November 2005 |
Publication date | 2005 |
Publication status | Published - 2005 |
Event | Vejforum 2005 - Nyborg Strand Hotel, Nyborg, Denmark Duration: 29 Nov 2005 → 30 Nov 2005 |
Conference
Conference | Vejforum 2005 |
---|---|
Location | Nyborg Strand Hotel |
Country/Territory | Denmark |
City | Nyborg |
Period | 29/11/2005 → 30/11/2005 |