Abstract
Denne publikation afrapporterer et projekt om bystrukturens betydning for cyklingen gennemført af Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet for Naturstyrelsen i december 2013. Ho-vedfokus har været bystrukturens betydning for cyklingen i danske byer med over 9000 indbyggere. Betydningen af socio-økonomiske forskelle mellem individer og byer har ligeledes været inddraget. Med bystruktur forstås egenskaber ved byen som enhed, der enten påvirkes af den fysiske planlægning eller er relevante i forhold til at vurdere byudviklingens betydning for cyklingen. Et perspektiv for arbejdet på længere sigt kan være udvikling af en konsekvens-vurderings-model målrettet byplanens og den rumlige udviklings betydning for cykling.
I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten var der nedsat en følgegruppe bestående af:
Kontorchef Holger Bisgaard, Naturstyrelsen
Civilingeniør Peter Hartoft-Nielsen, Naturstyrelsen
Cand. Scient. Karin Jensen, Naturstyrelsen
Direktør Klaus Bondam, Dansk Cyklistforbund (direktør Jens Loft Rasmussen til januar 2014).
Fuldmægtig Nina Sofie Fuglsang, Transportministeriet
Ingeniør Zofia Jagielska, Vejdirektoratet
Fuldmægtig Lars Moustgaard, Vejdirektoratet
Programchef Astrid B. Thomsen, Realdania
Med cykling forstås cykelandelen af ture, der gennemføres af den bosiddende befolkning; samt cy-kelandelen af ture der har mål i byen. Cykelandelen beregnes primært som andelen at ture der foretages på cykel, sekundært som andelen af det samlede antal transport km der fortages på cykel.
I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten var der nedsat en følgegruppe bestående af:
Kontorchef Holger Bisgaard, Naturstyrelsen
Civilingeniør Peter Hartoft-Nielsen, Naturstyrelsen
Cand. Scient. Karin Jensen, Naturstyrelsen
Direktør Klaus Bondam, Dansk Cyklistforbund (direktør Jens Loft Rasmussen til januar 2014).
Fuldmægtig Nina Sofie Fuglsang, Transportministeriet
Ingeniør Zofia Jagielska, Vejdirektoratet
Fuldmægtig Lars Moustgaard, Vejdirektoratet
Programchef Astrid B. Thomsen, Realdania
Med cykling forstås cykelandelen af ture, der gennemføres af den bosiddende befolkning; samt cy-kelandelen af ture der har mål i byen. Cykelandelen beregnes primært som andelen at ture der foretages på cykel, sekundært som andelen af det samlede antal transport km der fortages på cykel.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Frederiksberg |
---|---|
Publisher | Københavns Universitet |
Number of pages | 46 |
ISBN (Print) | 978-87-7903-650-5 |
Commissioning body | Naturstyrelsen |
Publication status | Published - Mar 2014 |