Bedre vejledninger - med praksisfællesskaber

Kasper Edwards, Rasmus Jørgensen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Vejledninger skrevet af en ekspert og brugt af medarbejdere er en gængs måde at understøtte korrekt procedureudførsel og videndeling. Forskning viser dog, at effekten på videndeling gennem skriftlige vejledninger er begrænset 1,2, men involvering af medarbejdere kan øge videndeling og resultere i forbedring af det udførte arbejde 3,4. Et ph.d.-projekt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har vist, hvordan videndeling og vejledninger kan forbedres ved at udvikle frivillige faggrupper blandt medarbejdere.
Resultaterne viser, at frivillig deltagelse, tid og ro til fokuserede samtaler skaber grundlaget for videndeling, og resulterer i en ensartet og forbedret måde at arbejde på. Ved at inddrage praktikere i udviklingen af vejledninger kan ekspertviden oversættes og formes, så vejledninger gøres forståelige og bidrager til sikker og effektiv opgaveløsning. Sådanne frivillige faggrupper kaldes praksisfællesskaber.
Original languageEnglish
JournalMagasinet Kvalitet
Volume4
Pages (from-to)16-21
Publication statusPublished - 2019

Cite this