Bedre vejledninger - med praksisfællesskaber

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Vejledninger skrevet af en ekspert og brugt af medarbejdere er en gængs måde at understøtte korrekt procedureudførsel og videndeling. Forskning viser dog, at effekten på videndeling gennem skriftlige vejledninger er begrænset 1,2, men involvering af medarbejdere kan øge videndeling og resultere i forbedring af det udførte arbejde 3,4. Et ph.d.-projekt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har vist, hvordan videndeling og vejledninger kan forbedres ved at udvikle frivillige faggrupper blandt medarbejdere.
Resultaterne viser, at frivillig deltagelse, tid og ro til fokuserede samtaler skaber grundlaget for videndeling, og resulterer i en ensartet og forbedret måde at arbejde på. Ved at inddrage praktikere i udviklingen af vejledninger kan ekspertviden oversættes og formes, så vejledninger gøres forståelige og bidrager til sikker og effektiv opgaveløsning. Sådanne frivillige faggrupper kaldes praksisfællesskaber.
Original languageEnglish
JournalMagasinet Kvalitet
Volume4
Pages (from-to)16-21
Publication statusPublished - 2019

Cite this

@article{414b445b373e43f2a4b70799df8603c0,
title = "Bedre vejledninger - med praksisf{\ae}llesskaber",
abstract = "Vejledninger skrevet af en ekspert og brugt af medarbejdere er en g{\ae}ngs m{\aa}de at underst{\o}tte korrekt procedureudf{\o}rsel og videndeling. Forskning viser dog, at effekten p{\aa} videndeling gennem skriftlige vejledninger er begr{\ae}nset 1,2, men involvering af medarbejdere kan {\o}ge videndeling og resultere i forbedring af det udf{\o}rte arbejde 3,4. Et ph.d.-projekt p{\aa} Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har vist, hvordan videndeling og vejledninger kan forbedres ved at udvikle frivillige faggrupper blandt medarbejdere.Resultaterne viser, at frivillig deltagelse, tid og ro til fokuserede samtaler skaber grundlaget for videndeling, og resulterer i en ensartet og forbedret m{\aa}de at arbejde p{\aa}. Ved at inddrage praktikere i udviklingen af vejledninger kan ekspertviden overs{\ae}ttes og formes, s{\aa} vejledninger g{\o}res forst{\aa}elige og bidrager til sikker og effektiv opgavel{\o}sning. S{\aa}danne frivillige faggrupper kaldes praksisf{\ae}llesskaber.",
author = "Kasper Edwards and Rasmus J{\o}rgensen",
year = "2019",
language = "English",
volume = "4",
pages = "16--21",
journal = "Magasinet Kvalitet",

}

Bedre vejledninger - med praksisfællesskaber. / Edwards, Kasper; Jørgensen, Rasmus.

In: Magasinet Kvalitet, Vol. 4, 2019, p. 16-21.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

TY - JOUR

T1 - Bedre vejledninger - med praksisfællesskaber

AU - Edwards, Kasper

AU - Jørgensen, Rasmus

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Vejledninger skrevet af en ekspert og brugt af medarbejdere er en gængs måde at understøtte korrekt procedureudførsel og videndeling. Forskning viser dog, at effekten på videndeling gennem skriftlige vejledninger er begrænset 1,2, men involvering af medarbejdere kan øge videndeling og resultere i forbedring af det udførte arbejde 3,4. Et ph.d.-projekt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har vist, hvordan videndeling og vejledninger kan forbedres ved at udvikle frivillige faggrupper blandt medarbejdere.Resultaterne viser, at frivillig deltagelse, tid og ro til fokuserede samtaler skaber grundlaget for videndeling, og resulterer i en ensartet og forbedret måde at arbejde på. Ved at inddrage praktikere i udviklingen af vejledninger kan ekspertviden oversættes og formes, så vejledninger gøres forståelige og bidrager til sikker og effektiv opgaveløsning. Sådanne frivillige faggrupper kaldes praksisfællesskaber.

AB - Vejledninger skrevet af en ekspert og brugt af medarbejdere er en gængs måde at understøtte korrekt procedureudførsel og videndeling. Forskning viser dog, at effekten på videndeling gennem skriftlige vejledninger er begrænset 1,2, men involvering af medarbejdere kan øge videndeling og resultere i forbedring af det udførte arbejde 3,4. Et ph.d.-projekt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har vist, hvordan videndeling og vejledninger kan forbedres ved at udvikle frivillige faggrupper blandt medarbejdere.Resultaterne viser, at frivillig deltagelse, tid og ro til fokuserede samtaler skaber grundlaget for videndeling, og resulterer i en ensartet og forbedret måde at arbejde på. Ved at inddrage praktikere i udviklingen af vejledninger kan ekspertviden oversættes og formes, så vejledninger gøres forståelige og bidrager til sikker og effektiv opgaveløsning. Sådanne frivillige faggrupper kaldes praksisfællesskaber.

M3 - Journal article

VL - 4

SP - 16

EP - 21

JO - Magasinet Kvalitet

JF - Magasinet Kvalitet

ER -