Bæredygtig transportplanlægning

Anders Vestergaard Jensen, Inga Pilkauskiene, Kim Bang Salling, Michael Bruhn Barfod, Steen Leleur

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

    2 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvordan afgør man præcist, hvor en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark skal placeres, hvilke byer der skal forbindes af en ny motorvej, eller hvor en trængselsring skal ligge? Når politikerne skal beslutte sig for investeringer i transportsektoren, er der ofte tale om milliarder af kroner, og beslutningerne har samfundsmæssige konsekvenser i årevis fremover. Cost-benefit-analyser (CBA) udgør sjældent et tilstrækkeligt grundlag for at træffe beslutninger, især når der også skal inddrages sociale og miljømæssige hensyn. Der skal indarbejdes et utal af forskellige variable, ofte modsatrettede og indbyrdes modstridende, og der er behov for et beslutningsværktøj, der kan inddrage langt mere end blot økonomiske faktorer. Et sådant værktøj er EcoMobility-modellen, som giver beslutningstagere mulighed for at vælge projekter, der sikrer minimale miljøpåvirkninger fra transporten samtidig med øget mobilitet og styrket økonomisk vækst.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTransporthorisonter
    EditorsCarsten Broder Hansen
    Place of PublicationKgs. Lyngby
    PublisherDTU Transport
    Publication date2013
    Chapter9
    ISBN (Print)978-87-7327-249-7
    Publication statusPublished - 2013

    Cite this